Unik drönarflygning ska sätta Sverige på kartan
Hösten 2022 ska en testflygning genomföras där en större drönare med 10 kilo last ska transporteras minst 50 km. Flygningen kommer att gå mellan Linköping och Norrköping och testflygningen är en del i en stor Europasatsning.
För att visa samhällsnyttan med drönare ska Luftfartsverket, Linköpings Universitet, Independent Business Group och Katla Aero genomföra en unik testflygning mellan Linköping och Norrköping.
– Vi är mycket stolta att kunna stå som värdar när blickarna riktas mot Sverige och våra städer. Duktiga företag och framåtanda gör att vi blir en region att räkna med, säger Reidar Svedahl, kommunalråd och ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden i Norrköping.
I den unika testflygningen ska Luftfartsverket, Linköpings Universitet, Independent Business Group (IBG) och Katla Aero planera och genomföra en flygning med en större drönare som ska klara 10 kilo last som ska transporteras minst 50 km. Projektet är en del av en stor Europasatsning på att demonstrera samhällsnyttan med drönartjänster och att arbeta fram framtida riktlinjer för dessa.
Norrköping-Linköping är en av sex platser i Europa som genomför demonstrationen av drönartjänster i stadsmiljö. Övriga städer är Paris, Bryssel och andra platser i Tyskland, Italien och Spanien. Mellan de östgötska städerna görs flygningen från stadsmiljö till stadsmiljö, med de utmaningar som följer där.
Flygningen är planerad till kvartal tre 2022.
– Förenklat så bygger vi en korridor i luftrummet mellan Linköping och Norrköping. Det är redan idag en intensiv trafik mellan städerna av människor, gods och data. En del av dessa transporter kan förmodligen genomföras effektivare och fossilfritt med hjälp av drönare, säger Billy Josefsson på Luftfartsverkets FoI-enhet.
Miljö- och säkerhetsaspekter är prioriterade i arbetet och bland annat måste risker identifieras ur flera perspektiv. Arbetet med att kartlägga dessa och att göra kontinuerliga flygsäkerhetsbedömningar är kritiskt för dessa flygningar.
– Det är hedrande att IBG får chansen att koordinera och kommunicera detta genombrott i flygvärlden som verkligen sätter vår region på kartan. Vi har nyligen etablerat vårt företag i Norrköping där stark kunskap inom logistik, transport och luftfart finns. LFV, Transportstyrelsen och LiU är sådana exempel, där vi kan samarbeta för att ta ytterligare kliv inom flygbranschen, säger Jesper Low, vd på IBG.
Jesper berättar att tanken för flygningen är att starta i Mjärdevi och landa på Norrköpings flygplats i Kungsängen, men att det inte är helt spikat ännu.
Roger Li som är UTM-chef på Luftfartsverket, jobbar med införandet av drönartjänster:
– Detta projekt är ett unikt tillfälle att i praktiken få tillämpa de tekniska lösningar, tjänster och regelverk för den obemannade luftfarten som tagits fram under de senaste åren. Projektet kommer även att kunna ge lärdomar och fungera som input i den fortsatta utvecklingen inom detta spännande område.