Scantruck når sitt mål
Enligt Scantruck frågar allt fler kunder efter eldrivna lösningar eller hybridmaskiner, och företaget uppger att man jobbar hårt för att kunna leverera grönare lösningar.
Nu anser man sig ha kommit en bra bit på vägen.
– I dag så kan vi glädjande nog leverera eldrivna lösningar från samtliga våra leverantörer, säger David Trygg som arbetar som säljare på Scantruck AB, i ett pressmeddelande.
Enligt Scantruck har både Manitou, PB Platforms, GMG, Platform Basket och Sennebogen olika typer av elektriska alternativ.
På Manitous teleskoplastare finns till exempel lösningen med Bi-Energy som tillval på maskinerna i MRT-serien.
– Konkret är Bi-Energy en enhet som kan flyttas mellan maskinerna, förklarar David Trygg.
Den som har flera Manitou som är fabriksförberedda för systemet ska kunna använda enheten på den maskin som behöver det mest – till exempel en som ska arbeta där buller och utsläpp måste begränsas, tillägger han.
– När maskinen står uppställd på stödbenen körs den fullt ut på el om det finns tillgång till nätdrift. Gör det inte det så fungerar den som en vanlig dieselmaskin och körs som vanligt.
Ett annat exempel är Manitou 200ATJe Oxygen.
– Utmaningen med 100 procent eldrift är att bygga en maskin som klarar miljömålen utan att pruta på övrig prestanda, säger David Trygg.
Han tycker att Manitou 200 ATJe Oxygen, med en maximal arbetshöjd på 20 meter och en vikt på drygt sju ton, är ett lyckat exempel.
– Tack vare batteriet på 48V/460A så klarar maskinen en och en halv dags hårt arbete innan den behöver laddas i åtta timmar.
De italienska liftarna från Platform Basket kan fås med ren ren batteridrift men även som hybrider, förklarar David Trygg.
– Jag tror på ett stort intresse speciellt för hybridversionerna, därför att då är det möjligt att köra upp liften på transporttrailern med batteriet och sedan utföra arbetet på plats med hjälp av ström från elnätet. Skulle det inte finnas ett elnät att tillgå på platsen så kan maskinen givetvis fortsätta att arbeta med hjälp av sina batterier.
De amerikanska saxliftarna från GMG har funnits i Scantrucks produktportfölj sedan 2018.
De har arbetshöjder på 3-16 meter och går att få med flera olika former av elektriska lösningar lovar Scantruck.
– Det är miljövänliga saxliftar men helt utan kompromisser när det gäller vad de klarar att utföra, precis som det ska vara, säger David Trygg.
Scantruck noterar att även Sennebogen har flera elektriska alternativ – deras bandkranar och heavy-duty cycle-kranar kan fås med eldrift.
Företaget tillägger dock att det i så fall krävs tillgång till elnätet.
Enligt Scantruck är nyfikenheten stor bland kunderna – både uthyrare, bygg- och lantbruksentreprenörer är intresserade av tystare maskiner, mindre utsläpp och lägre bränslekostnader.
Scantruck lovar därför att man jobbar vidare för att hitta ännu fler lösningar.
– Vi för en ständig dialog med alla våra leverantörer i syfte att skapa minimal miljöpåverkan och maximal nytta och jag vet att det kommer komma fler spännande nyheter på området framöver, säger David Trygg.