Renault Trucks satsar stort på elektrifiering
Volvokoncernens dotterbolag Renault Trucks fortsätter sina investeringar i elektrisk mobilitet. Från 2023 ska det finnas ett helt elektriskt utbud från Renault Trucks för samtliga segment, det vill säga distribution, anläggning och fjärrtransporter.
För att hjälpa till att klara målet i Parisavtalet avser Renault Trucks att omvandla lastbilsmarknaden, genom att gradvis elektrifiera sina fordon så att de blir koldioxidneutrala inom 30 år. Eftersom lastbilar har en livslängd på minst tio år, måste alla lastbilar som tillverkas från 2040 köras utan fossila bränslen.
För att klara detta meddelar Renault Trucks att de från 2023 kommer kunna leverera ett helt elektriskt utbud från Renault Trucks för samtliga segment.
Redan nu kan bolaget presentera ett helt elektriskt utbud som består av Renault Trucks D Z.E., D Wide Z.E. och Renault Trucks Master Z.E., men med den nya satsningen vill bolaget kunna utöka elektrifieringen av lastbilar till alla användningsområden. För detta pågår det nu förberedelser.
– Elektrisk mobilitet är pelaren i vår strategi och vi vill vara ledande på området. Vi siktar på att 35 procent av vår försäljning ska vara elfordon till år 2030, och till 2040 ska hela utbudet vara 100 procent fossilfritt, säger Bruno Blin, vd för Renault Trucks.
För att uppnå målen får Renault Trucks stöd av särskilda enheter, både inom forskning och utveckling samt försäljning och eftermarknad. Inom FoU planerar Renault Trucks att klara de största tekniska utmaningarna i övergången med hjälp av strategiska samarbeten samt synergier från övriga Volvokoncernen, för att öka volymerna och sänka kostnaderna.
Som ett led i erbjudandet av sitt elektriska utbud har Renault Trucks även inrättat en ny enhet som ska ansvara för elektromobilitetsprojekten, och mot slutet av årtiondet ska Renault Trucks kunna erbjuda ett sortiment av elektriska lastbilar som drivs av vätebränsleceller.