23948sdkhjf

Fossilfri leverantörskedja för Volvo

En milsten för att kunna bygga en fossilfri leverantörskedja för Volvo. Så kallar Volvo lastvagnar och DFDS sitt samarbete.

Sjöfrakt- och logistikföretaget DFDS och Volvo lastvagnar startar nämligen upp ett samarbete för att elektrifiera tunga transporter. Som ett första steg kommer DFDS att använda en helelektrisk lastbil för att leverera delar till Volvo lastvagnars fabrik i Tuve. 

– Jag är mycket glad och stolt över att samarbeta med DFDS på denna resa mot mer hållbara transporter. Volvokoncernen har satt målet att skapa en fossilfri leverantörskedja och det här är en milsten för oss på denna resa, säger Roger Alm, vd Volvo lastvagnar.

Helt nyligen hade Volvo lastvagnar säljstart på tre tunga helelektriska lastbilar. En av dem är Volvo FM Electric, som DFDS kommer att vara en av de första att köra i kommersiell trafik.

Efter sommaren kommer lastbilen att leverera delar till Volvo lastvagnars fabrik i Tuve. Till att börja med kommer lastbilen att köra en rutt på drygt 120 kilometer per dag.

– Det här fullskaliga elektrifieringsprojektet visar, mycket handgripligt, hur allvarligt vi på DFDS ser på att vara en del av skiftet till elektrifiering och en mer hållbar transportbransch, berättar Niklas Andersson, Executive Vice president & Head of DFDS Logistics division.

AB Volvo är en av världens största tillverkare av lastbilar och andra fordon – och därigenom även en stor transportköpare själva. Målsättningen är att skapa en fossilfri leverantörskedja.

– Vårt gemensamma mål är att lära från varandra och nå djupare och användbara insikter i avgörande frågor som batterikapacitet, ruttplanering, laddning, förarnas erfarenheter och mycket mer. Elektrifiering är så mycket mer än bara en lastbil – det är en totallösning, säger Roger Alm.

För att framtidssäkra sin investering har DFDS bestämt sig för att bygga en kraftfull laddstation vid sin hemmaterminal i Göteborg. Den kommer att ha en kapacitet på 350 kilowatt.

– Vi är i början av vår elektrifieringsresa och förstår att laddningskapacitet är viktigt. De lärdomar och erfarenheter vi kommer att ta med oss tillsammans med Volvo kommer att vara värdefulla när vi ska skala upp, vilket kommer att tillåta oss att utvärdera batterikapacitet för fordon baserat på rutter och individuella uppdrag, fortsätter Niklas Andersson.

Med försäljningsstarten av tre nya tunga eldrivna lastbilar har Volvo lastvagnar nu sex stycken medeltunga och tunga ellastbilar. 

– Med introduktionen av dessa nya helelektriska lastbilar, med högre lastkapacitet och mer kraftfulla drivlinor, tror vi att tidpunkten är rätt för en snabb uppgång i elektrifieringen av tunga vägtransporter, sammanfattar Roger Alm. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079