23948sdkhjf

Saabs försäljningstillväxt spås högre höjder

– Aktiviteten på försvarsmarknaden fortsatte att vara gynnsam under det andra kvartalet och
efterfrågan på våra huvudmarknader fortsatte att vara god. Detta bidrar till Saabs tillväxt både internationellt och i Sverige, och stöttar vår multinationella expansionsstrategi, säger Micael Johansson som är vd och koncernchef.

Rörelseresultatet förbättrades med 10 procent och uppgick till 715 miljoner kronor att jämföra med förra årets 652 miljoner.

Orderingången försatte att växa under kvartalet och ökade med 7 procent, motsvarande 9,9 miljarder kronor.

Orderstocken uppgick till 96,7 miljarder kronor.

Det operationella kassaflödet uppgick till 3 152 miljoner kronor. Förra året var motsvarande siffra 1 817 miljoner.

En ny organisationsstruktur trädde i kraft första juli 2021, inklusive en Operational
Excellence-funktion.

Det är fortfarande osäkert men Saab har ändå höjda förväntningar.

– Osäkerheten kring pandemin tillsammans med pågående rese- och andra restriktioner
påverkar förutsägbarheten. Detta berör också delar av leverantörskedjan. Vi fortsätter att ha
en nära dialog med våra leverantörer för att motverka pandemins effekter, säger Micael Johansson.

Den organiska försäljningstillväxten för helåret 2021 förväntas nu vara cirka 10 procent. Enligt tidigare prognos för organisk försäljningstillväxt låg den i linje med det långsiktiga målet på 5 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082