23948sdkhjf

Underleverantörerna hinner inte med

I arbetsgivarorganisationen Sinfs Underleverantörsbarometer för andra kvartalet 2021 uppger 46 procent av underleverantörerna att deras produktivitet ökat under kvartal två. Men när det gäller digitalisering och automatisering har industrin en lång väg kvar. 

– Barometern visar att företagens produktivitet under kvartal två har ökat men delar av industrin är fortsatt försiktiga i sin digitalisering och automation går på många håll trögt även om företagen uppger att det skulle göra dem mer attraktiva. Vi ser en uppdelning där vi har ett antal företag som ligger långt fram och därmed skapar en fin tillväxt samtidigt som en stor grupp halkar efter, säger Sanna Arnfjorden Wadström, Sinfs vd.

I den nysläppta underleverantörsbarometern för kvartalet uppger 28 procent av företagen att de har digitaliserat inom administration de senaste tre åren medan 22 procent uppger att de har digitaliserat inom tillverkningen. Oroande är dock att 21 procent uppger att företagets digitalisering är oförändrad sedan tre år tillbaka.

Automatiseringen ser dessvärre ut att gå långsammare för svensk industri. Hela 73 procent uppger att automatiseringen i produktionssystemet varit oförändrad de senaste tre åren. Av de som automatiserat har fokus legat på fler robotar för maskinbetjäning.

Det är inom automatiseringen en tydlig uppdelning syns mellan företagen där 4 av 10 företag uppger att de är digitaliserade/automatiserade till 50 procent eller mer i verksamheten. 19 procent uppger att de enbart är digitaliserade/automatiserade till 10 procent eller mindre. Detta till trots är underleverantörerna överens om att konkurrenskraften ökar i och med mer digitalisering och automation. 

– Vi vet om att investeringen för att automatisera och digitalisera kan vara utmanande för de små- och medelstora företagen. Där är stödinsatser från vår regering viktiga. Det är viktigt att även de mindre industrierna och företagen kommer i gång med sitt effektiviseringsarbete. Och intresse finns. 42 procent av underleverantörerna uppger i barometern att de är intresserade av AI i verksamheten men oroande är att 41 procent inte är det. 18 procent uppger att det inte är intressant för verksamheten, säger Sanna Arnfjorden Wadström och avslutar:

– Samtidigt blir jag oroad för de företag som inte griper möjligheterna nu, de löper stora risker framåt. De kommer att utmanas genom att bli omkörda och kostnadstunga när konkurrenterna accelererar och kan leverera snabbt och prispressat. Här är det just nu livsviktigt att hänga med och satsa skyndsamt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.089