Volvo Cars och Northvolt valde Göteborg
FoU-centret, som kommer att tas i drift under 2022, kommer att skapa några hundra arbetstillfällen i Göteborg och positionerar Volvo Cars som ett av få bilmärken som gör utveckling och produktion av battericeller till en del av sin tekniska end-to-end-förmåga.
Efter de båda företagens tillkännagivande tidigare i år om att man hade för avsikt att inleda ett samarbete, har Volvo Cars och Northvolt nu undertecknat ett avtal om att skapa ett joint venture för utveckling och hållbar produktion av batterier för nästa generations helt elektriska Volvobilar.
Etableringen av det nya forsknings- och utvecklingscentret i Göteborg kommer att följas av en ny tillverkningsanläggning i Europa. Anläggningen kommer att producera nästa generations avancerade battericeller, speciellt utvecklade för att användas i nästa generations helt elektriska Volvo- och Polestar-bilar. Den exakta platsen för anläggningen väntas bekräftas i början av 2022.
FoU-centrets närhet till Volvo Cars egen FoU-verksamhet och till Northvolts befintliga innovationscampus Northvolt Labs in Västerås, ska säkerställa synergier och effektivitetsvinster när de båda företagen utvecklar olika typer av batteriteknik.
– Vårt partnerskap med Northvolt säkrar leveransen av högkvalitativa, hållbart producerade batterier för nästa generations helt elektriska Volvobilar, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson i ett meddelande och tillägger:
– Det kommer att stärka vår kärnkompetens och vår position i omvandlingen till ett helt elektriskt bilföretag.
– Volvo Cars är en utmärkt partner på vägen mot att bygga upp tillgången på battericeller som är tillverkade i Europa med ett mycket lågt koldioxidavtryck, och som är optimerade genom fordonsintegration för att få ut maximal prestanda i nästa generations elbilar, säger Peter Carlsson, vd för Northvolt i meddelandet.
Vad gäller den samägda batterifabriken befinner sig Volvo Cars och Northvolt i slutfasen av urvalsprocessen för att hitta en lämplig plats i Europa att bygga denna på. Fabriken kommer att ha en potentiell årlig kapacitet på upp till 50 gigawattimmar vilket motsvarar batterier till närmare en halv miljon bilar om året. Bygget av fabriken beräknas starta under 2023, med storskalig produktion beräknad till 2026, och fabriken kommer att kunna sysselsätta upp till 3 000 personer.