Förlovningsringar tillverkade av nedsmälta BMW-pedaler
Ringarna ska lyfta betydelsen av en cirkulär design. Nu ges fyra par möjligheten att vinna ringarna, ihop med en friericeremoni i Stockholm.
Elektrifieringen är en del i omställningen till en hållbar bilindustri. Materialen till bilarna behöver också vara sekundära och återvinningsbara.
Som ett steg i hållbarhetsarbetet har BMW i samarbete med smyckesdesignern Cornelia Webb tagit fram exklusiva förlovningsringar tillverkade av nedsmälta BMW-pedaler.
- I ärlighetens namn blev jag förvånad och glad att en fordonstillverkare ville göra ett designsamarbete inom hållbarhet, med vid lite efterforskning visade de sig att BMW har en seriös och genomtänkt cirkulär approach. Jorden har inte oändligt med resurser och vi måste bli bättre på att ta till vara på det som redan är utvunnet. Här har designen en viktig roll att visa att det är möjligt och om vi samarbetar över industrigränser kan en vid första intrycket avslutad livscykel ta fart igen men i en ny form, säger Cornelia Webb i en kommentar.
Ringarna är designade utifrån oändlighetstecknet. Detta ska symbolisera att material kan användas om och om igen.
- Ringarna är, precis som äktenskap ingen rak väg. De är organiska till formen för att symbolisera förändring och samspel. Med designen vill jag också lyfta hur man genom återvinning kan låta material och energi hålla i evighet. En evighet som idén om äktenskap också symboliserar, förklarar Cornelia.
Fyra par från Sverige, Danmark, Finland och Norge har möjlighet att vinna ringar och friericeremoni med resa till och övernattning i Stockholm den 26/2. Tävlingen startar 15 december och deltagande sker genom formulera sin kärleksförklaring i form av ett frieri.
- Hållbar mobilitet handlar om mer än utsläppsfri körning. Vi på BMW anser att man måste se till hela livscykeln och minska de totala utsläppen från leverantörskedjan, produktion och användarfasen och vi måste bli bättre på att återanvända materialet. Cornelia delar vår syn på betydelsen av cirkulär design, så det känns fantastiskt att tillsammans med en så framstående designer kunna visa hur gamla bildelar kan få helt nytt liv, säger Maria Gustafsson, hållbarhetschef för BMW i norra Europa i ett pressmeddelande.
Tävlingen finns på BMW Sveriges Facebook.