Bilmarknaden i återhämtning
Detta trots leveransproblem och förändringar av Bonus-malussystemet och förmånsvärdet för tjänstebilar. Men – årets uppgång ska ställas i relation till att jämförelseåret 2020 var ett år som påverkades starkt av coronapandemin. I förhållande till 2019, som var ett mer normalt år, var årets registreringar av personbilar och lätta lastbilar betydligt lägre.
De laddbara bilarna ökade starkt och stod för 45 procent av nyregistreringarna jämfört med 32 procent för 2020, antalet uppgick till 135 302.
För såväl lätta som tunga lastbilar ökade antalet registreringar efter nedgången under 2020.
Nära varannan nyregistrering var en laddbar bil under 2021.
Pandemin fortsatte i hög grad att påverka branschen. Den stora effekten var den brist på komponenter, bland annat av halvledare, som resulterade i stora störningar i produktionen med påverkan på både antalet fordon och leveranstider. Normalt är det storleken på efterfrågan som styr hur mycket som produceras, men 2021 blev tillgången på komponenter det som styrde.
– Fordonsåret 2021 blev ett ryckigt år, dels för att vi jämför med 2020 som påverkades hårt av pandemiutbrottet, dels för att flera styrmedelsförändringar har genomförts. Därtill hade vi stora produktionsstörningar på grund av halvledarbrist och andra komponenter, säger Mattias Bergman, vd på BIL Sweden i ett meddelande och ger en prognos inför 2022:
– Vår prognos för 2022 är 325 000 nya personbilar, vilket är en ökning med åtta procent jämfört med utfallet 2021. Prognosen för andelen laddbara bilar 2022 är 60 procent av nyregistreringarna, där elbilarnas andel uppgår till 34 procent och laddhybridernas till 26 procent.
– Vår prognos för nyregistrerade lätta lastbilar är 44 000 fordon 2022, vilket motsvarar en ökning med 21 procent jämfört med 2021. Prognosen för andelen eldrivna lätta lastbilar är 17 procent, vilket främst förklaras av att många nya elmodeller kommer ut på marknaden under 2022. Den 1 april skärps malusen ytterligare vilket slår hårt mot lätta lastbilar som redan har en orimligt hög förhöjd fordonsskatt de tre första åren. Att vi trots detta förutser en ökning förklaras av att vi ser ett uppdämt behov hos många företag att förnya sin vagnpark.