Tekniken i Volvo Cars oövervakade autonoma körfunktion
Ride Pilot syftar till att frigöra mer tid för kunderna, göra det mer bekvämt och roligare att köra en Volvo. Namnet Ride Pilot antyder helt enkelt vad föraren kan förvänta sig: när bilen kör på egen hand tar Volvo Cars ansvar för körningen.
När den oövervakade autonoma körfunktionen verifierats som säker för användning på motorvägar är Ride Pilot planerad att finns tillgänglig som ett tilläggsabonnemang på företagets kommande helektriska SUV. Den helektriska bilen kommer att bli Volvos flaggskeppsbil och att avslöjas senare i år.
Volvo Cars nya generationen av bilar sätts en ny standard för säkerhet, bland annat med over-the-air mjukvaruuppdateringar i kombo med en modern sensoruppställning.
Det är mjukvaruföretaget Zenseact som utvecklat mjukvaran för autonom körning tillsammas med Volco Cars team och utvecklare från Luminar. Sensoruppsättningen består av mer än två dussin sensorer, inklusive Luminars banbrytande Iris LiDAR-sensor, som passar perfekt för den utvecklade mjukvaran.
- Vi är stolta över att tillkännage den planerade lanseringen i USA av vår första verkligt oövervakade autonoma körfunktion, då vi vill sätta en ny industristandard för autonomi utan att kompromissa med säkerheten, säger Mats Moberg, chef för forskning och utveckling på Volvo Cars i ett meddelande.
Han tillägger:
- Att ha Zenseacts helt nya AD-mjukvara och Luminars LiDAR-standard i vår nya helelektriska SUV är en spelförändring för Volvo Cars, såväl som för bilsäkerhet och autonom körning.
Ride Pilot kommer bara att göras tillgänglig för kunder när den har gått igenom Volvo Cars rigorösa verifierings- och testprotokoll. Testningen inkluderar teknikvalidering för säker användning på motorvägar under ett antal olika förhållanden.
- Att leverera en ny säkerhetsstandard för branschen kräver en nivå av rigorösa tester och verifieringar som kommer att expandera globalt, säger Ödgärd Anderson, vd för Zenseact i ett meddelande.
Han fortsätter:
- Zenseact AD-mjukvara spelar en nyckelroll i denna nya standard och i resan mot noll kollisioner.
När Ride Pilot verifierats som säkert och alla nödvändiga godkännanden har säkrats, är företagets ambition att introducera Ride Pilot i Kalifornien först. Därefter ska det gradvis rullas ut på andra marknader och regioner runt om i världen.
Luminars LiDAR-sensor kommer att komplettera fem radarer, åtta kameror och sexton ultraljudssensorer i Volvo Personvagnars kommande helelektriska SUV.
- Luminars vision är att demokratisera nästa generations säkerhet och autonomi, och vi ser redan detta bli verklighet när det första fordonet lanseras på Volvos nya plattform. Med Luminar som standard på varje fordon har deras nästa SUV möjlighet att bli det säkraste fordonet på vägen, säger Austin Russell, grundare och vd i en kommentar.