23948sdkhjf

Världens expertkompetens knyts ihop av Sandvik Coromant

Dra nytta av expertis och specialiserad utrustning för tung industri, oavsett var maskinerna står eller var du finns, det är något Sandvik Coromant har lyckats med. Tillsammans med Informationsteknik har Sandvik Coromant gjort det möjligt.

Sandvik Coromants cirka 60 anläggningar och center har utrustning som kräver specialistkompetens. Av just den anledningen ville företaget låta centren komplettera varandra.

Det som gör detta möjligt är DLM, Digital Live Machining. Det innebär att en operatör vid en maskin kan demonstrera för personer på en helt annat plats vad som händer och hur hen arbetar.

I varje maskin sitter det en en mikrofon samt två kameror. Dessa kan manövreras via ett användargränssnitt som Informationsteknik har tillhandahållit. Alla manöverpaneler bygger på enheter från Crestron och ser exakt likadana ut vid alla maskiner. Om en operatör kommer till ett annat Sandvik Coromant center så möts hen av exakt samma vy, vilket gör hela tillvägagångssättet välbekant. 

– Vad som gör oss på Informationsteknik unika är att vi hittar användningsområden för saker som egentligen var tänkta till något annat. Och det gör att vi ofta kan kapa kostnader rejält, säger Lars Hammarlund, som arbetar på Informationsteknik och är hjärnan bakom DLM-systemet som Sandvik använder.

Han förklarar:

– Vi kan styra ljudet på en enskild mikrofon i en enskild maskin härifrån. Vi kan också mäta hur mycket maskinerna används, när de används och om de används för intern eller extern kommunikation. I våra verktyg har vi all överblick som vi behöver för att kunna ge bra support på distans vilket är extra viktigt när det är svårt att resa.

Informationsteknik har lyckats tweaka i varenda dataström för att kunna klara även dålig bandbredd. Bilden kan streamas i 4K med 60 bilder per sekund.

Inför varje projekt har Informationsteknik i förväg konfigurerat och programmerat så mycket som möjligt. Sedan har installationen gjorts tillsammans med Sandvik Coromant.

En av de som har varit med och gjort beställning, deltagit vid installation och trimmat in systemet tillsammans med Informationsteknik är Krisztian Szabo, utbildnings- och centerchef i Centraleuropa.

– Jag var en del av projektteamet som designade och byggde hela anläggningen här. Vi hade en stark övertygelse inom Sandvik Coromant att digital kommunikation och digital interaktion med kunderna kommer bli mycket viktig i framtiden. Men ingen trodde att DLM skulle bli en ryggrad i vår kommunikation som det har blivit i dessa dagar, säger han och syftar till pandemin.

Lösningen används främst till två typer av sessioner. Båda utgår från maskin där man jobbar med metall.

– Även om det inte kan mätas direkt så skapar det affärer för oss i långa loppet. Kunderna kan efter en utbildning gå till sina maskiner och applicera sin nya kunskap som kanske gör dem dubbelt så effektiva, säger Krisztian.

Sandvik Coromant använder DLM för projekt som är specifika för kunder som vill förbättra något i sin produktion, för de som vill tillverka mer effektivt.

– Kunden sitter i en konferenslokal i sina egna lokaler eller någonstans där det finns internet. De kommer med en produktion till oss, och vi kan med vår expertis visa direkt i bild hur en förbättrad lösning för deras produktion kan se ut, med deras egna maskiner eller tillverkare, och kunden får information direkt på sina skärmar.

Han förklarar:

– Om kunden kommer på något i sista sekund så går det snabbt för oss att göra justeringar som vi både kan testa direkt och som kunden sedan kan ta med sig. Precis det här är huvudskälet till varför vi uppskattar lösningen så mycket.

Målet var att systemet skulle vara mycket flexibelt, lättanvänt, tillförlitligt, lätt att tillämpa men säkert att använda och skyddat från obehöriga.

Och hur har DLM-systemet tagits emot?

– Både utbildarna och mina tekniker älskar lösningen och använder den dagligen för inspelning eller för att strömma till antingen kunder eller till andra Sandvik Coromant center för att samarbeta. Vi har så många bra reaktioner från kunder, både vad gäller bild- och ljudkvalitet, avslutar Krisztian.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078