Automation för säkerhets skull
– Vi ser att det generellt är en väldigt bra återbetalning på den här typen av system då våra automatiserade truckar är i kontinuerlig drift dygnet runt, säger Henric Hasth, vd för Toyota Material Handling Sweden i ett meddelande och fortsätter:
– Säkerheten ökar och skadekostnaderna minskar vid införandet av automation, samtidigt som risken för störningar på grund av personalfrånvaro och personalomsättning minskar, vilket många kunder har upplevt lite extra under de senaste åren.
– Det känns extra roligt att kunna ta det här steget tillsammans med Jula som vi har haft ett nära och bra samarbete med under en lång period.
För Jula satsar nämligen på autonoma truckar till centrallagret i Skara. Satsningen, som har utvecklats tillsammans med Toyota, ska effektivisera arbetet med Julas logistik.
Installationen på Julas centrallager ska vara det första AGV-system som integreras med ett mobilt pallsystem av den här storleken och kombinationen kommer vara ett av världens största.
De förarlösa truckarna ska utföra transportuppdrag i den delen av Julas centrallager som består av mobila pallställ och som totalt innehåller 190 000 pallplatser. Lösningen kommer effektivisera Julas hantering men är också en viktig del i den fortsatta utvecklingen av en hållbar logistik.
– Vi investerar för framtiden. Denna satsning stärker Julas konkurrenskraft och affärsidé att vara lågpris och ta ansvar för låga kostnader, och skapar förutsättningar för en fortsatt lönsam och hållbar tillväxt. Jula är ett familjeföretag som är långsiktiga och vill vara i framkant med att utveckla framtidens logistik, säger Christian Blank, Logistic director på Jula i meddelandet.
Projektet har pågått sedan 2019 och under den tiden har Toyota utfört simulering och omfattande emulering samt fysiska tester både internt och på plats på Jula för att säkra lösningen både med hänseende på kapacitet och funktion. En stor utmaning är integrationen med de mobila pallställagen eftersom AGVn måste hantera en omvärld som ständigt rör på sig utan att den tappar sin orientering.
Projektet går nu in i en genomförandefas med en förväntad driftstart under senare delen av 2022 för att vara uppe i full drift under 2023.