Volvo Cars försäljning föll 24,8 procent
Det är visserligen en minskning i jämförelse med samma månda förra året. En minskning med 24,8 procent. Men de skriver att efterfrågan fortfarande är stark – särskilt för Volvo Cars elektrifierade fordon och andelen Recharge-modeller som en del av den totala försäljningen fortsätter att öka.
I april växte Volvo Cars elektrifierade Recharge-modeller med 18,7 procent jämfört med samma månad 2021 och stod för 38,4 procent av den totala försäljningen. Andelen helt eldrivna bilar var 10 procent.
Men påverkan av covid-19 i östra Kina påverkade detaljhandelsleveranserna och tillförde fler utmaningar till redan försvagade globala leveranskedjor, vilket resulterade i ytterligare produktionsbortfall.
Leverantörsbrist på en specifik typ av halvledare kommer att påverka produktionen under andra kvartalet. Företaget betraktar detta som ett tillfälligt bakslag och förväntar sig att begränsningarna i försörjningskedjan relaterade till halvledare kommer att förbättras under andra halvåret.
Europa
Försäljningen i Europa för april nådde 19 822 bilar, en minskning med 23,2 procent jämfört med samma månad förra året. Volvos elektrifierade Recharge-försäljning stod för 51,4 procent av den totala försäljningen i regionen under månaden.
USA
Volvo Cars försäljning i USA för månaden nådde 10 022 bilar, en minskning med 9,2 procent jämfört med april förra året, med Recharge-modeller som stod för 44,1 procent av den totala försäljningen.
Kina
Kinas försäljning minskade med 47,8 procent i april till 8 579 bilar jämfört med samma månad förra året.