Volvo Cars kommer behöva alla lösningar
För några år sedan tog Volvo Cars fram en ny hållbarhetsstrategi där tillverkaren bland annat har som mål att 2025 ha minskat sina koldioxidutsläpp med 40 procent jämfört med 2018. Ambitionen är att vara ett klimatneutralt företag 2040.
- Idag är hållbarhet en lika viktig fråga som säkerhet för Volvo Cars, sa Sandra Tostar.
För att få in mer återvunnen plast i bilarna delta Volvo Cars bland annat i olika forskningsprojekt. Tostar lyfte fram tre projekt som biltillverkaren ingår i, och som pågår just nu.
- Svis, ett Vinnova och FFI-finansierat projekt (6,5 MSEK) som handlar om cirkularitet av material och att undersöka möjligheterna att skapa ny råvara av avfallet från någon av projektets partners.
- SVE-REP, är ett projekt som avslutas i december 2022 (3 MSEK) finansieras av Energimyndigheten och handlar om att testa nya plaster i Volvo Cars bilar.
- ABSolEU, är ett nystartat projekt (76,6 MSEK) och är EU-finansierat. Projektet avslutas i december 2026 och handlar om solvolys av ABS.
Utöver nämnda projekt pågår även en rad interna projekt och pilotstudier inom Volvo Cars. Flera av dessa handlar om hur tillverkaren internt ska kunna ta hand om använda materialen för att skapa ny råvara.
- Kan vi inte återanvända en komponent från en bil en gång till, så måste vi i vart fall försöka kunna ta hand om materialet i sig och skapa ny råvara av denna. Som affären ser ut idag kommer den inte se ut i morgon.
Enligt Tostar kommer Volvo Cars behöva både biobaserade plastmaterial, biokompositer, plast från koldioxid, lösningar med mekaniskt och kemiskt återvunna material i morgondagens fordonsflotta.
- Vi måste redan nu förbereda oss på att kunna ta hand om vårt eget material. Detta vet vi ju dessutom exakt vad det innehåller, sa Sandra Tostar.