Fordonskomponentgruppens vd: ''Halvledarbristen smetar ut orderboken''
Hallå där Peter, hur mår era medlemsföretag?
– De mår egentligen ganska bra, säger Peter Bryntesson.
Han berättar att föregående vecka gjordes en enkät där företagen fick svara på hur de ser på varsel närmsta tiden.
Risk för varsel 45 procent svarade att det inte finns någon risk för varsel. |
Peter Bryntesson summerar enkätens resultat. Han säger:
– Det hade exempelvis kunnat vara mycket värre på grund av räntor, inflation och krig.
Precis som andra branscher påverkas leverantörerna inom fordonsindustrin av turbulens i omvärlden.
– Just nu påverkas företagen väldigt mycket av energipriserna. I vår senaste enkät framkommer det att närmare 60 procent inte blir kompenserade från kunder gällande energipriserna. Det har såklart en stor påverkan, säger Peter Bryntesson.
Han tillägger:
– Sen lider företagen till en viss del fortfarande av materialbrist.
En annan fråga som ställdes i FKG:s enkätundersökning var om företagen planerade att exempelvis installera solceller.
Installation av solceller 25 procent svarade ja, har redan/har beslutat att investera i solceller. |
– Jag tyckte resultaten var väldigt positiva, säger Peter Bryntesson. Han tycker det verkar som att företagen är energimedvetna.
Vi frågar vd:n om hur företagen kommer att klara den så kallade krisen.
– Min känsla är att företagen kommer att klara krisen ganska bra. Halvledarbristen smetar ut orderboken och skapar ett behov under en längre tid, säger han.
Vad gör Fordonskomponentgruppen för att underlätta för företagen?
– Vi kommunicerar med näringsdepartementet och meddelar hur läget ser ut. Vi uppmanar dem att ta bra beslut för industrin, säger Peter Bryntesson och tillägger:
–Vi tar exempelvis upp det här med korttidsvecka. Istället för att säga upp personal så arbetar personalen 3-dagarsveckor och staten går in och stöttar med två dagars betalning. Det kan rädda mängder med jobb.
Han vet inte om det kan bli aktuellt igen. Enligt Peter Bryntesson handlar de om hur länge energipriserna får skena.
– Det beror exempelvis på hur kall vintern blir, säger han.
Ett annat problem som Peter Bryntesson nämner är att tillverkningen av vissa artiklar, i exempelvis stål, kräver stora mängder energi för att skapas. Energibehovet kommer därför att öka fram till 2030.
Vad ska Fordonskomponentgruppen göra för att knäcka den nöten?
– Det handlar om att utbilda politikerna, avslutar han samtalet med oss.
Om Fordonskomponentgruppen Fordonskomponentgruppen, FKG, är en branschorganisation som brinner för att hjälpa leverantörerna till fordonsindustrin. Idag har branschorganisationen cirka 300 medlemsföretag. |