Tusentals blir arbetslösa när Electrolux gör kostnadsbesparingar
Den höga inflationen i kombination med lågt konsumentförtroende ledde till att efterfrågan på marknaden sjönk under kvartalet. Detta med undantag för Asien-Stillahavsområdet. Vdn förutspår fortsatt negativ trend. Både Europa och Nordamerika förväntas försämras ytterligare.
Under kvartalet inleddes därför ett program för kostnadsbesparingar för koncernen och omställning i Nordamerika under kvartalet.
– Vi ser också över vårt behov av produktionskapacitet med tanke på rådande marknadssituation, skriver vd Jonas Samuelsson.
Programmet för kostnadsbesparingar förväntas ge positiv resultatpåverkan för år 2023. Kostnadsbesparingen förväntas överstiga 7 miljarder kronor. De främsta besparingarna kommer göras i Nordamerika. Hela 3500-4000 tjänster kommer påverkas av programmet.
– När det gäller affärsområde Nordamerika är jag självklart mycket besviken över vår prestation. Produktionsförändringen med de två nya anläggningarna Anderson och Springfield inklusive flera nya produktplattformar, i kombination med de särskilt utmanande förhållandena i leveranskedjan, kräver ytterligare åtgärder för att återgå till stabilitet och lönsamhet, skriver Jonas Samuelsson i kvartalsrapporten.
Trots att Electrolux står inför en utmanande tid är vdn övertygad om Electrolux har mycket kvar att ge. I kvartalsrapporten skriver han:
– Electrolux är väl positionerat för att skapa värde och vi kommer att fortsätta att investera i innovationer för en förbättrad användarupplevelse.