Datorspel ska locka unga till industrin
Industrin skriker efter kompetens och försöker vrida på varenda sten på hur man ska lyckas rekrytera mer. Gnosjö Automatsvarvning har tagit leken till hjälp. Via ett datorspel kan man tävla i företagets produktionsmiljö och ska få ungdomar att välja industrin.
– Kul! Jag har inte spelat VR innan — det blir som att du är personen spelet handlar om, inte bara att du sitter och styr en karaktär, säger Hanna Kvarnvik från klass 8C på Bäckaskolan i Gnosjö.
– Det är ungefär som Nintendo, säger skolkamraten Altin Topalli, som tror att spel är ett bra sätt att lära ungdomar om att arbeta i fabrik.
Åttondeklassare har lämnat klassrummet för ett studiebesök i tillverkningsindustrin. I en dagsversion av ”industrinatten”, ett koncept som används på flera håll i landet för att öka ungdomars intresse för industrin, har skolan skapat utrymme för att eleverna ska kunna bekanta sig närmare med den näring som har bidragit till att göra ”Gnosjöandan” till ett välkänt begrepp vida omkring.
För att framtidsäkra verksamheten har Gnosjö Automatsvarvning tagit fram ett spel i virtual reality (VR). Spelet går ut på att byta ett slitet verktyg i maskinhuset på en så kallad multispindelsvarv. Just en sådan maskin som i verkligheten står strax intill ungdomarna och svarvar fram mängder av små blänkande metallbitar.
– Det är kolvtrummor som används i fyrhjulsdriften hos flera stora bilvarumärken, berättar Mikael Heilmann, som har titeln innovationsledare hos Gnosjö Automatsvarvning, om VR-spelet.
– I uppdraget har du en tavla med fem instruktioner som du ska följa med en robotarm. Ju fortare det går desto högre poäng får du, förklarar han om spelupplägget som deltagarna upplever i en väldigt realistisk miljö bakom de stora VR-glasögonen, förstätter Mikael Heilmann.
VR-spelet är placerat bland de verkliga maskinerna i produktionsmiljön. Gnosjö Automatsvarvning anstränger sig hårt för att klara framtida utmaningar kring kompetensförsörjning och rekrytering, och Mikael Heilmanns roll är en del av satsningen. Förutom VR-spelet har de även satsat på en nyhetssajt, en egen studievägledare och en lönetrappa för den som utbildar sig.
Företaget satsade inledningsvis 12 miljoner kronor under tre år och är nu inne på en andra period med samma resurser.
– Man kan alltid säga att någon annan ska göra jobbet men vi måste arbeta tillsammans för att attrahera ungdomar, våga ta in dem och visa vad vi gör. Vi tycker att vi har hittat en ingång till att visa ungdomar vad industrin kan vara, de flesta har ingen aning idag. Och vi vill att man ska ha valt industrin, inte bara hamnat där. Att attrahera arbetskraft och kompetens är ett ständigt arbete men ju mer vi kämpar, desto bättre kommer det att bli, säger vd Linda Fransson, till teknikföretagen.
Inspirationen till att skapa ett datorspel kom från hur piloter utbildas med teori och simulering under trygga förhållanden för att inte riskera person- eller maskinskador.
– Jag tänkte att VR måste vara perfekt för att attrahera människor till att titta in i ”industriboxen”. Vi utvecklade spelet med hjälp av ett företag och tog det till ett gamingevent, säger Mikael Heilmann.
De hoppas dock att få användning av VR-spelet på annat sätt. Förhoppningen är att skapa ett samarbete med maskintillverkaren för att använda VR på fler sätt.
– Förutom marknadsföring och utbildning av elever och medarbetare handlar det om nya möjligheter till arbete och service på distans, menar Mikael Heilmann som vill bygga en fullskalig ”tvilling” av maskinen.
Det kostar flera miljoner, men kan förbättra produktionen menar Linda Fransson.
– Varje stillestånd i våra maskiner kostar väldigt mycket pengar och simulatorer kan minska sådana, säger hon.
Framför allt handlar det om upplärningsfasen, enligt Mikael Heilmann.
– Utbildningen av nyrekryterade drar ner produktiviteten eftersom du måste köra långsammare. Har du inte tillräcklig kunskap så ökar risken för skador. Kan man förkorta tiden i ”on boarding-processen” genom artificiella varianter som ett VR-spel tjänar man på det i längden.