Motorn har flugit över 400 000 timmar utan haveri
GKN Aerospace levererade den första RM12 motorn till svenska flygvapnet över 30 år sedan. Motorn har sedan dess flugit över 400 000 timmar utan att orsaka ett enda haveri. Det beror inte bara på en väldesignad motor, utan även ett välstrukturerat produktsäkerhetsarbete som kontinuerligt har utvecklats genom åren.
Säkerhetsarbetet inom flygbranschen har varit ett centralt fokusområde för industrin genom att höja den tekniska standarden inom branschen. Det handlade inte bara om motorn utan även om människan. Viss reglering av arbetstiderna skedde för att minska antalet misstag. Därefter har industrin satsat på att utveckla bättre processer för säkerhetsarbetet på organisatorisk nivå – och mellan olika företag.
– Flygbranschen är ganska speciell eftersom planen ofta flyger över flera nationer och konsekvenserna av ett haveri kan bli så otroligt stora. Det är bakgrunden till att alla inom branschen förväntas dela med sig av erfarenheter och rapportera när något går fel. Genom att samarbeta över organisations- och nationsgränser kan säkerheten inom hela branschen lyftas, säger Eva Wikman, Head of Airworthiness på GKN Aerospace och ansvarig för produktsäkerhetsarbetet för RM12 i ett blogginlägg.
Don’t walk by, det är mottot som personalen på GKN Aerospace i Trollhättan arbetar efter. Det innebär om man ser ett fel, måste det rättas till och rapporteras. För att systemet ska fungera behöver all personal känna sig trygg med att berätta när något inte fungerar, oavsett hur felet har uppstått.
– Det här är något som vi har arbetat väldigt länge med och som genomsyrar hela verksamheten. Vi sätter att alltid säkerheten i första rummet och uppmuntrar alla att göra sig hörda när något inte är som det bör vara. Man gömmer inget och försöker inget dölja – hittar man något så tar vi hand om det direkt, säger Eva Wikman.