23948sdkhjf

Internationell rekrytering resulterar i personal med rätt kompetens

Kompetensförsörjning är en utmaning för många arbetsgivare. Boliden har valt att titta utanför Sverige som en lösning.

Nina Mikaelsson är HR-manager på Bolidens gruvstab och hon berättar i ett pressmeddelande att det finns mellan 20 och 30 internationella medarbetare på kontoret i Boliden, några mil från Skellefteå.

– De arbetar framför allt som geologer, men även på ingenjörssidan med automation, bergteknik och gruvplanering samt att vi har internationella medarbetare inom IT.

Det händer också att Boliden bjuder in kandidater till Skellefteå, innan ett anställningskontrakt skrivs.

– Vi visar dem runt på Bolidenområdet och på de sajter där de ska jobba för att ge dem en bra bild av hur det är att bo och arbeta på våra breddgrader. Vi ger dem en intern checklista, där vi informerar om hur de kommer i kontakt med myndigheter, vad Boliden kan bistå med och vilka förmåner företaget erbjuder, säger Nina.

Att få medarbetarna att trivas är viktigt. Nina Mikaelsson berättar att Boliden har en grupp som planerar och jobbar med fritidsaktiviteter de anställda, vilket är ett sätt att få alla att känna sig inkluderade.

Det finns flera fördelar med att anställa internationellt. Det kan, bland annat, vara lättare att hitta människor med rätt kompetens. Forskning har också visat att mångfald på arbetsplatsen leder till ökad kreativitet och effektivitet.

– I gruvor på andra platser arbetar de kanske på andra sätt och då kan medarbetaren bidra med nya erfarenheter hos oss. Människor från andra kulturer kan få oss att tänka nytt i vårt sätt att ta oss an utmaningar, säger hon avslutningsvis i pressmeddelandet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078