23948sdkhjf

Svensk industri ska digitaliseras med nytt 5G-program

Tillsammans lanserar Telia och Ericsson ett nytt innovationsprogram, NorthStar, för 5G i industrin.

NorthStar är ett nytt program som ska ge industribolag tillgång till och använda 5G. Teknikstandarden har utvecklats för att koppla upp system och saker så som fordon, maskiner och annan viktig infrastruktur som ställer höga krav och säker mobiluppkoppling.

Fokuset kommer inledningsvis ligga på fordonsindustrin och utvecklingen av smarta och hållbara transportlösningar.

Själva navet i programmet är ett specialutvecklat 5G-nät för innovation. Tekniskt består det av ett nytt 5G core-nät, som är själva hjärnan i mobilnätet, som är integrerat mot Telias befintliga publika 5G-nät som nu byggs ut över hela Sverige. Företag kan sedan bygga lokala nät på exempelvis en testsajt eller vid en forskning och kuppa upp dessa mot nya innovationsnätet. Detta möjliggör att företag som deltar i det nya programmet både kan komma åt det publika 5G-nätet och det lokala nät, oavsett vart i Sverige de bedriver sin verksamhet.

– Sverige är en ledande industrination med starka varumärken som har global räckvidd. Att skala digitala lösningar och omsätta ny teknik till konkreta fördelar är avgörande för dessa företag, och för oss som nation för att säkra vår konkurrenskraft. Med NorthStar-programmet bjuder vi in industrin för att samarbeta och testa sina lösningar på den senaste 5G-tekniken och vi skapar förutsättningar för att accelerera utvecklingen smarta hållbara transportlösningar, säger Anders Olsson, vd, Telia Sverige, i pressmeddelandet.

Programmet kommer nu att rikta sig mot avdelningar som arbetar med innovation och forskning inom fordonsindustrin och transportsektorn. Första kunden blir AstaZero, en fullskalig testmiljö för vägsäkerhet. Anläggningen är den första i sitt slag i världen och ägs och drivs av forskningsinstitutet RISE, med partners som Volvo Group, Volvo Cars, Veoneer och Scania.

– För AstaZero innebär kombinationen av ett öppet och ett stängt nät att vi kan växla upp testverksamheten för både forsknings- och utvecklingsprojekt. Till exempel kan en självkörande lastbil testas i det stängda nätet i vår FLX Zone, som kan simulera miljön i en hamn eller på ett logistikcenter. Efter att lastbilen lämnar testzonen så kopplar den samtidigt över till det publika 5G-nätet, precis som den hade gjort när den kör ut från ett inhägnat område i verkligheten. Men allt sker på ett säkert sätt på AstaZeros anläggning. Det här är ytterligare ett exempel på hur vi skapar möjligheter för fler digitalt drivna FoU-projekt, säger Peter Janevik, vd på AstaZero.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.092