Prenumerationsvillkor
Allmänna prenumerationsvillkorFöljande allmänna prenumerationsvillkor (hädanefter kallade ”Prenumerationsvillkor”) gäller för alla prenumerationsprodukter (hädanefter kallat ”Prenumerationen”) från Nordiske Medier Stockholm AB, Org. nr.: 556259-1197, Sundbybergsvägen 1, 171 73 Solna (hädanefter kallade ”Nordiske Medier”).
1. Prenumeration
1.1. För att teckna en prenumeration hos Nordiske Medier måste kunden (hädanefter kallad ”Kunden”) vara över 18 år. När Kunden tecknar en prenumeration hos Nordiske Medier accepterar Kunden dessa Prenumerationsvillkor.
1.2. Nordiske Mediers prenumerationer är ett löpande prenumeration som automatiskt förnyas en gång om året. Prenumerationen löper tills det sägs upp av Kunden eller Nordiske Medier.
1.3. Automatisk förlängning sker inte för ett gratis provprenumeration.
2. Användarinloggning
2.1. Digitala prenumerationer samt alla digitala verktyg och produkter förutsätter att en personlig användarinloggning skapas för att kunna använda tjänsterna.
2.2. Kunden kan skapa sin prenumeration på alla Nordiske Mediers betalda medier eller genom att kontakta Nordiske Medier på prenumeration@nordiskemedier.se. Alla Nordiske Mediers medier kan ses här. Efter registrering kommer Kunden först att få ett e-postmeddelande med en aktiveringslänk och därefter ett e-postmeddelande med ett lösenord. Kundens e-postadress fungerar som användarnamn. När Kunden har loggat in för första gången kan lösenordet ändras.
2.3. En användarinloggning består av följande obligatoriska uppgifter: namn, adress, företag, e-postadress, telefonnummer samt en självvald personlig kod. Användarinloggningen är personlig och får endast användas för privata ändamål. Den personliga inloggningen får inte delas eller mångfaldigas utan avtal enligt upphovsrättslagen. Missbruk kan leda till krav på ersättning samt att Kundens tillgång spärras.
2.4. Vid flera användare inom organisationen ska en företagslösning (hädanefter kallad ”Företagslösning”) ingås. Här erbjuder Nordiske Medier skräddarsydda lösningar som ger åtkomst för hela företaget.
2.5. Vid förlust av inloggning eller frågor kan Nordiske Medier kontaktas på prenumeration@nordiskemedier.se.
3. Priser
3.1. Gällande priser för den produkt som Kunden prenumererar på finns alltid tillgängliga på hemsidan. Alternativt kan priset upplysas genom att kontakta kundtjänst här prenumeration@nordiskemedier.se.
3.2. Efter utgången av en erbjudande- eller kampanjperiod förnyas prenumerationen automatiskt till gällande prenumerationspris. Detta gäller dock inte för ett gratis provprenumeration.
3.3. Nordiske Medier kan löpande ändra prenumerationspriset enligt punkt 7 om underrättelse och uppsägning. Nordiske Medier kan bland annat ändra prenumerationspriset som en följd av externa kostnader.
3.4. Prisändringar kommer alltid att meddelas i det aktuella prenumerationsprodukten. Detta kommer att meddelas i kolofonen i tryck samt online minst en månad innan ändringen träder i kraft. Nordiske Medier reserverar sig för tryckfel och tekniska fel som kan orsaka felaktig prisuppgift.
4. Betalning
4.1. Alla priser är i svenska kronor och exklusive moms, om inte annat anges. Standard betalningsvillkor är 14 dagar netto. Nordiske Medier fakturerar Kunden i förväg. Faktura skickas vanligtvis via e-post. Alla fakturor ska betalas senast på förfallodagen.
4.2. Om Kunden önskar att fakturan skickas som pappersfaktura med vanlig post tillkommer en faktureringsavgift på 49 kr. per faktura.
4.3. Prenumeration som inkluderar tryckt produkt påförs porto som motsvarar fraktkostnaderna för leverans till utlandet inklusive Grönland och Färöarna.
4.4. Prenumeration som inkluderar onlineåtkomst aktiveras enligt beställningstidpunkt. Skickande av faktura medför en expeditionsstid på 1-2 arbetsdagar.
4.5. Vid försenad betalning har Nordiske Medier rätt att debitera dröjsmålsränta från förfallodagens utgång tills betalning sker, samt i övrigt enligt räntelagens bestämmelser. Nordiske Medier har även, i enlighet med räntelagens regler, rätt att ta ut påminnelseavgifter (100 kr. per påminnelse, dock max. 300 kr.), inkassoavgifter och kompensationsbelopp vid försenad betalning. Utebliven betalning befriar inte Kunden från betalningsskyldighet och betraktas inte som en annullering.
4.6. Nordiske Medier förbehåller sig rätten att helt eller delvis spärra leveransen av framtida tjänster samt eventuellt häva avtal om framtida tjänster om Kunden inte betalar i tid.
5. Ångerrätt
5.1. Kunden har 14 dagars ångerrätt. Ångerfristen räknas från det att Kunden mottagit orderbekräftelsen på sitt köp. Om Kunden vill utnyttja sin ångerrätt måste Nordiske Mediers kundtjänst underrättas om detta innan ångerfristen löper ut.
5.2. Om Kunden har mottagit en fysisk produkt eller haft digital åtkomst till artiklar och e-tidning under den period som ångerrätten gäller, betalar Kunden för den period under vilken Kunden har haft åtkomst.
6. Uppsägning
6.1. Varje part kan säga upp prenumerationen med skriftligt meddelande senast 30 dagar innan bindningstiden löper ut. Om prenumerationen inte sägs upp senast senast 30 dagar före bindningstidens slut, utlöses en ny bindningstid på 12 månader, då prenumerationen kontinuerligt förnyas. Kunden har alltid ansvaret för att säga upp prenumerationen i rätt tid. Om prenumerationen inte sägs upp rättidigt kommer Kunden inte att krediteras för förnyelsen av prenumerationen.
6.2. Uppsägning ska ske genom att skicka ett e-postmeddelande till prenumeration@nordiskemedier.se, ange kundnummer och namn. Utebliven betalning är inte en giltig uppsägning.
7. Ändringar i prenumerationsprodukter eller tjänster
7.1. Nordiske Medier kan löpande ändra sammansättning, uppbyggnad och innehåll i prenumerationsprodukter/tjänster. Ändringar kan till exempel vara en följd av redaktionella omläggningar eller beslut, tjänster eller innehåll, upphörande av befintliga samarbeten, utveckling av nya produkter, tjänster eller nytt innehåll samt avveckling av produkter, tjänster eller innehåll.
7.2. Det gällande ordinarie prenumerationspriset framgår av hemsidan. Ändringar i prenumerationen meddelas med minst en (1) månads varsel innan ändringen träder i kraft. Kunden har därefter möjlighet att säga upp prenumerationen till dess att ändringen träder i kraft.
8. Ändringar av allmänna prenumerationsvillkor
8.1. Nordiske Medier kan när som helst ändra de gällande prenumerationsvillkoren. Om väsentliga ändringar sker åtar sig Nordiske Medier att meddela Kunden minst en (1) månad innan ändringarna träder i kraft.
8.2. Nordiske Medier kan alltid ändra prenumerationsvillkoren utan att meddela Kunden om ändringarna är till Kundens fördel.
8.3. Nordiske Medier kan inte garantera att produkten stöder alla webbläsare och operativsystem och garanterar inte tillgången till prenumerationen genom tredjepartswebbplatser. För att Kunden ska få den bästa läsupplevelsen rekommenderar Nordiske Medier att Kunden alltid använder den senaste uppdateringen av programvaran.
8.4. Prenumerationen och produkter som ingår i prenumerationen kommer att vara tillgängliga via Kundens profil under prenumerationsperioden. Bristande eller försenad åtkomst till Nordiske Mediers produkter är inte ett godtagbart skäl för att säga upp prenumerationen.
9. Servicemeddelanden och information
9.1. I samband med Kundens relation till Nordiske Medier, bland annat vid tecknande av Prenumeration och skapande av användarinloggning, kommer Kunden vid behov att få e-post från Nordiske Medier gällande tekniska problem, betalning och servicemeddelanden generellt.
9.2. Kunden kommer även att få välkomstmail i samband med köpet, och om samtycke har getts kommer Kunden även att få nyhetsbrev, erbjudanden om fördelar och möjligheter med Prenumerationen. Kunden kan när som helst avbeställa ytterligare marknadsrelaterad korrespondens genom att avregistrera sig via e-postmeddelandet. Kunden kan även kontakta kundtjänst via e-post på prenumeration@nordiskemedier.se med begäran om anmälan eller avregistrering.
10. Integritetspolicy
10.1. Nordiske Medier hänvisar till sin alltid gällande integritetspolicy. Läs mer här.
11. Upphovsrätt
11.1. Text, grafik, bilder, ljud och annat innehåll som ägs av Nordiske Medier är skyddat enligt upphovsrättslagen och får endast användas för privat läsning och visning. Nordiske Medier förbehåller sig alla rättigheter till innehållet, inklusive rätten att använda innehållet för text- och datautvinning enligt den svenska upphovsrättslagen § 22 och DSM-direktivets 42 i n §.
11.2. Kunden förbinder sig att respektera upphovsrätten. Kunden ansvarar för att Kundens anställda respekterar Nordiske Mediers rättigheter vid användning, och Kunden är skyldig att se till att Kundens anställda får uttrycklig information om att Nordiske Medier är upphovsrättsligt skyddat och endast får användas i enlighet med villkoren i prenumerationsavtalet.
12. Ansvarsbegränsning och Force Majeure
12.1. Nordiske Medier är ansvariga enligt svensk rätts allmänna regler med de nedanstående begränsningarna, där begränsningarna endast gäller om förlusten inte kan hänföras till Nordiske Mediers grova vårdslöshet eller avsiktliga handlingar.
12.2. Nordiske Medier ansvarar inte för förlust som uppstår på grund av bristande eller försenad leverans av både tryckta och digitala utgåvor, tekniska fel, fördröjning i distributionen samt problem med uppkoppling till Internet, behandling av data i samband med betalning eller förlust som uppstår på annat sätt.
12.3. Nordiske Medier påtar sig inget ansvar för förlust orsakad av att Kunden av digitala utgåvor har använt tjänsten utan att följa tekniska kravspecifikationer och kompletterande vägledningar.
12.4. Nordiske Medier ansvarar inte för fel eller brister i köpta utgåvor eller artiklar, inklusive fel i data m.m., såvida det inte kan dokumenteras att felet kan tillskrivas Nordiske Medier som avsiktligt eller grovt vårdslöst.
12.5. Om Nordiske Medier inte kan uppfylla sina skyldigheter enligt detta avtal på grund av omständigheter som Nordiske Medier inte har kontroll över eller inte kunnat förutse, inklusive force majeure, bär Nordiske Medier inget ansvar och befrias från eventuella krav på skadestånd och andra avledda krav. Sådana omständigheter är bland annat, men inte begränsade till, brand, krig, uppror, strejker, blockader, naturkatastrofer, väderförhållanden, myndighetsföreskrifter eller liknande som Nordiske Medier inte rimligen kunde förväntas ha förutsett vid ingåendet av prenumerationsavtalet eller inte utan väsentliga kostnader kunde ha undvikit eller övervunnit.
12.6. Om en situation uppstår där både den tryckta och digitala versionen av en tidning inte kan levereras, oavsett anledning, kommer kompensation endast att vara relevant om både den tryckta och digitala versionen inte kan levereras i mer än två på varandra följande utgåvor.
12.7. Nordiske Medier kan under inga omständigheter hållas ansvarigt för utebliven vinst, driftstopp eller annan indirekt förlust.
13. Brott mot prenumerationsavtalet
13.1. Om en part väsentligt bryter mot prenumerationsavtalet har den andra parten rätt att skriftligen säga upp prenumerationsavtalet med omedelbar verkan.
13.2. Som väsentligt brott från Kundens sida betraktas bland annat, men inte begränsat till, alla överträdelser av Nordiske Mediers upphovsrätt och text- och datautvinning som strider mot punkt 11, att Kunden delar, lånar ut eller på annat sätt överlåter sin inloggning till tredje part, att Kunden delar eller vidarebefordrar innehållet eller använder prenumerationsprodukterna/tjänsterna för kommersiella syften, samt Kundens betalningsförsummelse.
13.3. Om Kunden inte betalar för Prenumerationen enligt punkt 4, har Nordiske Medier rätt att med 10 dagars varsel spärra tillgången till Prenumerationen. Kundens åtkomst återupprättas först när Nordiske Medier har mottagit det utestående beloppet.
13.4. Kundens åtkomst är personlig och all form av delning av prenumerationen och delning av länk till tredje part kommer att anses som väsentligt brott mot prenumerationsavtalet, om inte Kunden har en företagslösning.
13.5. Om Nordiske Medier säger upp Prenumerationen på grund av Kundens försummelse, inklusive utebliven betalning, har Nordiske Medier rätt att behålla redan erlagd förskottsbetalning. Om Kunden säger upp Prenumerationen på grund av Nordiske Mediers försummelse gäller uppsägningen endast för framtiden, och Kunden kan kräva återbetalning från och med den månad då försummelsen inträffade.
14. Reklamationer och brister
14.1. Vid klagomål från Kunden ska Kunden och Nordiske Medier försöka lösa dessa i samförstånd. Eventuella klagomål kan riktas till kundtjänst. Om Kunden och Nordiske Medier inte kan komma överens hänvisas ärendet till svenska Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
14.2. Klagomål över en vara eller tjänst lämnas in till Konsumentverket, Tage Erlandergatan 8A, 652 20 Karlstad, Sverige. Kunden kan klaga till Konsumentverket här.
14.3. När det gäller fel och brister på produkter hänvisar Nordiske Medier till den svenska Köplagen.
15. Lagval och jurisdiktion
15.1. Eventuella tvister mellan Nordiske Medier och Kunden ska avgöras enligt svensk rätt. Denna lagvalsregel omfattar dock inte svensk rätts internationella privaträttsliga regler. Tvisten ska avgöras vid Rätten i Stockholm som avtalad jurisdiktion.
16. Kundtjänst och kontaktuppgifter
16.1. Kontakta kundtjänst her.
17. Särskilda villkor för specifika produkter
I det följande beskrivs särskilda villkor för specifika produkter. I händelse av bristande överensstämmelse mellan dessa särskilda villkor och de allmänna villkoren ska de särskilda villkoren ha företräde.
Företagslösning
17.1 En Företagslösning definieras utifrån företagets/organisationens specifika behov i förhållande till en eller flera medieprodukter.
17.2 En separat överenskommelse – Företagsavtal – upprättas för den specifika lösningen för företaget. Avtalet skickas till Kunden efter avtalets ingående.
17.3 Ett Företagsavtal säkerställer att alla behöriga medarbetare eller ett definierat antal kan använda de enskilda medieprodukterna i relation till Kundens företag.
17.4 Ett Företagsavtal säkerställer att de enskilda medarbetarna kan få sin egen personliga inloggning med åtkomst till allt låst innehåll, digitala verktyg och personlig bevakning, redovisningar m.m.
17.5 Ett Företagsavtal som är uppbyggt med IP-behörighet ger företaget fri och obehindrad åtkomst till en eller flera medier utan användning av personlig inloggning.
17.6 Ett Företagsavtal med IP-behörighet ska betraktas som ett intranätavtal. Koppling till extranet är inte tillåten.
17.7 Ett Företagsavtal med IP-behörighet ger kunden möjlighet att vidarebefordra artiklar internt inom företaget samt att samla in specifika artiklar i form av djuplänkar direkt till de aktuella artiklarna, i fulltext eller PDF via interna e-postutskick/nyhetsbrev.
Nordiske Medier Stockholm AB
Sundbybergsvägen 1, Solna Access
171 73 Solna
Tel 08-670 41 00
Org nummer: 556259-1197
Prenumeration@nordiskemedier.se