Volvo Cars satsar på AI
Den avancerade beräkningstekniken kallad Gaussian splatting har blivit en viktig pusselbit i biltillverkarens arbete med att förbättra fordonens säkerhet.
Gaussian splatting skapar en stor mängd realistiska, högupplösta 3D-scener och ämnen, alla tagna från riktiga bilder. Denna virtuella miljö som skapas kan manipuleras genom att exempelvis lägga till eller ta bort trafikanter, ändra beteendet i trafiken eller addera hinder på vägen. På så sätt kan Volvos tekniker generera fram olika resultat.
Företaget använder sig av incidentsdata som samlats in i deras avancerade sensorer hos de nya bilarna. Tack vare det kan de undersöka, rekonstruera och utforska datan för att förstå hur incidenterna kan undvikas.
Den nya AI-teknologin hjälper till att utsätta Volvos säkerhetsprogramvara för alla typer av trafiksituationer. ”Detta på en nivå som inte varit möjlig tidigare. Man kan nu utveckla programvara som fungerar bra även i komplexa, sällsynta men potentiellt farliga ”edge cases” och minska den tid det tar att exponera programvaran för edge cases, från månader till dagar”, skriver bilmärket i ett pressmeddelande.
De virtuella miljöerna används tillsammans med verkliga tester för såväl utbildning, utveckling som validering av mjukvara. Gaussian splatting är en del av det nyligen utökade samarbetet Volvo ingått med teknikjätten NVIDIA.
– Vi har redan miljontals datapunkter från ögonblick som aldrig har inträffat och som vi använder för att utveckla vår mjukvara. Tack vare Gaussian splatting kan vi välja ut ett av de mer sällsynta fallen och explodera det i tusentals nya varianter av scenariot för att träna och validera våra modeller mot. Detta har potential att låsa upp en skala som vi aldrig har haft tidigare och till och med att fånga upp gränsfall innan de inträffar i den verkliga världen, säger Alwin Bakkenes, chef för Global Software Engineering på Volvo Cars, i ett uttalande.