Nissan och Honda blåser av planer på en fusion
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/119218071.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=755&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=469&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=1&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=410&accessToken=c2099e60b3394f1a40619bbcdc7a8a208a3d7db82c94bb224db15f2f5afb19b9)
Det var i slutet av 2024 som de japanska biljättarna bekräftade planerna på en fusion. Företagen skrev i samband med det på en viljeförklaring. Nu, endast ett par månader senare, har överenskommelsen alltså sagts upp.
Nissan hade det tufft i fjol. Företaget redovisade nästan en halv miljard kronor i förlust under det första halvåret, och har meddelat att upp till 9 000 anställda planeras sägas upp. Därför var deras intentioner med Honda inte helt oväntat. Däremot var Hondas del i affären något oklar. Det menade i alla fall den danska analytikern René Tønder, från konsultfirman AutoInc. Han pratade med Verkstädernas systertidning Motormagasinet om planer i samband med dess offentliggörande.
– För Honda är det kanske svårare att se vad de kan använda Nissan till. De två företagen är starka på samma marknader, främst hemmamarknaden och USA, så de kompletterar inte varandra särskilt väl geografiskt.
Nissan skriver i ett pressmeddelande att Honda försökt gå ifrån det förslag viljeförklaringen gällde. I det fallet var tanken att Honda skulle etablera ett gemensamt förvaltningsbolag, där de sedan skulle utse majoriteten av styrelsen samt vd baserat på en gemensam aktieöverlåtelse. I stället föreslog Honda, genom ett aktiebyte, skulle vara moderbolag med Nissan som dotterbolag.
Det förslaget har inte varit aktuellt hos Nissan, och därför avslutades diskussionerna. Företagen kommer dock fortsatt samarbeta med elektriska fordon.