Sju förnyelsebara bränslen för lastbilar
Enligt den tyska Stern-rapporten kommer fjorton procent av världens totala koldioxidutsläpp från transporter i någon form. Vägtransporter står för tio procent, i sin tur fördelade 60 procent för persontransport och 40 för godstransport. Troligt är att godstransporter står för närmare fem procent av de totala utsläppen. Nyligen visade Volvo motorer modifierade för inte mindre än sju olika förnyelsebara bränslen, var och ett baserat på olika förutsättningar. Gemensam nämnare är att dessa motorer inte producerar någon koldioxid. Eller nja, huruvida de är helt koldioxidfria kan diskuteras. Någon ville hellre kalla motorer drivna av dessa bränslen för koldioxidneutrala, eftersom den koldioxid som trots allt avges upptas av den växtlighet som behövs för att tillverka bränslet. Volvo visade sju distributionsbilar, var och en med företagets niolitersmotor modifi erad för ett av sju förnyelsebara bränslen; biodiesel, biogas, biogas + biodiesel, DME, etanol/metanol, syntetisk diesel respektive vätgas + biogas (se faktaruta). Eftersom samtliga dessa bränslen är tillverkade av förnyelsebara råvaror ger de vid förbränning i fordonet inga tillskott av koldioxid till kretsloppet och påverkar därmed inte klimatet. - Som en av världens största tillverkare av lastbilar, bussar och dieselmotorer är Volvokoncernen en del av klimatproblemet, säger Volvos koncernchef Leif Johansson. - Men miljöfrågorna är ett av våra mest prioriterade områden och med våra resurser och vårt kunnande i ryggen både kan och vill vi vara en del av lösningen. - Dieselmotorn är en oerhört effektiv energiomvandlare som lämpar sig utmärkt för flera olika förnyelsebara bränslen, oavsett om de är fl ytande eller gasformiga, berättar Jan-Eric Sundgren, medlem av Volvos koncern ledning och ansvarig för miljö- och samhällsfrågor. - Med vårt kunnande inom motorteknologi och våra stora volymer kan vi ta fram motorer för flera olika förnyelsebara bränslen men också skapa möjligheter till koldioxidfria transporter även inom andra produktområden som bussar, anläggningsmaskiner och båtar. Tillgången på olika förnyelsebara bränslen är idag dock kraftigt begränsad och det saknas både storskalig produktion och distribution till fl ertalet av de visade bränslealternativen. Trots detta ser inte Volvokoncernen koldioxidfria transporter som någon utopi. När det gäller koldioxidfria transporter har företaget gjort egna analyser av vilka förnyelsebara bränslen som är mest lämpliga. Vid analysen har tagits hänsyn till aspekter som klimatpåverkan, energieffektivitet, hur effektivt marken används vid odlingen av gröda för respektive bränsle, hur stor mängd som potentiellt kan framställas av de olika bränslena, hur stor anpassning som krävs av fordonet rent tekniskt, kostnaden för bränslet samt hur lätt det är att distribuera bränslet.