Bomag satsar lätt
Bomag Group med en omsättning på 400 miljoner euro och 1800 anställda världen över har sin överlägset största enhet i tyska Boppard med 1250 anställda. På en kulle i det vackra UNESCO-märkta landskapet med vertikala vinodlingar som stupar ner i floden Rhen har företaget funnits sedan 1957. På 26 hektar, varav 70 000 kvadratmeter under tak, utvecklas och tillverkas ett brett sortiment av maskiner för asfaltsbeläggning och komprimering. Från små handhållna jordpackningsmaskiner till vältar på mellan 3 och 25 ton till 55 ton tunga komprimeringsmaskiner för avfallsdeponering. Att producera i ett landskap som ska behållas för eftervärlden ställer höga miljökrav. Bomag har enligt egen utsago en helt miljöanpassad metod för att lackera maskinerna. Det går till så att maskinerna sprejas med färgpulver, därefter bakas i en ugn i runt 180-200 grader, vilket gör att färgen smälter ungefär som glasyr. Allt som används i processen kan återanvändas till 100 procent och medför inga utsläpp. Dessutom behövs inget efterarbete utan lackeringen blir perfekt med en gång. Produktionsenheten i Boppard tillverkar enligt ett modulsystem som effektiviserar processen. Projektet har resulterat i att stora vältar kan produceras på bara fyra dagar. Och produktionsvolymen är rejält tilltagen i Boppard: Sammantaget cirka 35 000 maskiner per år. Bland annat tillverkas 3 000 hytter i åtta olika modeller varje år. En av de största tillväxtmarknaderna är inte förvånande Asien med kompassnålen riktad mot Indonesien, Indien och Kina. Bomag har sedan länge haft tillverkning i Kina och öppnade i början av året en ny produktionsenhet för 110 miljoner svenska kronor nära Shanghai. - Vi försöker svara på det lokala behovet genom produktion av maskiner på plats. I samband med detta kan vi också leverera högteknologi enligt Made in Germany, säger Jörg Unger Maskinerna som ska tillverkas i Kina är avsedda för kinamarknaden. Nyligen fick Bomag en beställning från China Railway på 80 higtech 26 tons vältar, byggda i Boppard och som sedan exporterades till Kina. - Om vi tittar på utvecklingen av våra kärnmarknader och utmaningar när det gäller expansion så blir det uppenbart vad som är vår uppgift för framtiden, det är global flexibilitet kombinerad med djup specialistkunskap. Jörg Unger räknar upp Bomags mål: - 10 procents tillväxt varje år. - Expansion av affärerna i östra Europa, Sydamerika och Asien. - Att bli marknadsledande inom lätta vältar. - Utveckla asfaltprogrammen med målet att bli marknadens första val av leverantörer av den totala lösningen. Han kommenterar: - Även om vi har kunskap inom kompaktteknologi från tung utrustning som kanaliseras till utvecklingen av en modern, kraftfull lätt utrustning har vi ännu inte utvecklat detta område tillräckligt. Vi är inte marknadsledande i lätt utrustning i något land Marini tillverkar asfaltfräsar. Kommer Fayat att behålla varumärket Marini? Jean-Claude Fayat är koncernchef för Fayat Group. - Marini är ett starkt varumärke för Bomag för inom asfalt och beläggning. Marinis teknologi är mycket stark. Marini är ett ledande varumärke som står för hela 30 procent av koncernens omsättning. Så Marini är definitivt ett varumärke vi ska behålla. Samtidigt markerade han att Fayat Group är främsta konkurrenten hack i häl. - Vi accepterar att det finns en etta inom fräsning men vi går strax bakom vår främsta konkurrent. Vi har respekt för våra konkurrenter men vi vet var vi kommer ifrån och har ett starkt återförsäljarnät. Kuriosa: Mindre känt, förutom hos vinkonnässörer är att Fayat Grup, som Bomag ingår i, också producerar Bordeaux-vin som röner stor uppskattning.