Överblick, kapital och säljteknik
Berit Gullbransson är direktör på det drygt ett år gamla svenska statliga miljöteknikrådet Swentec. En organisation som har till uppgift att samordna både insatser och aktörer på miljöteknikområdet. Och nu börjar hon märka resultatet. - De här företagen har absolut medvind. Det som saknas är den nationella överblicken. En framgångsrik satsning, särskilt i media är det initiativ som tagits av den sittande amerikanska ambassadören som valt svensk miljöteknik med inriktning på förnybar energi som ett av sina huvudintressen under tiden i Stockholm. De företag ambassadören Michael Wood valt att presentera i USA kommer delvis från en lista som Swentec utarbetat. - I januari var det en delegation från delstaten Kalifornien här, med många planerade affärsmöten som faktiskt lett till direkta affärer. I april var svenska företag i Chicago och i augusti arrangerade svensk-amerikanska handelskammaren entreprenörsdagar med miljötema. Sveriges miljöteknikråd Swentec har ett näringspolitiskt uppdrag att stärka svenska företags affärsmöjligheter och konkurrenskraft inom miljöteknik, miljöanpassade varor, tillverkningsprocesser och tjänster på den svenska och internationella marknaden. - Vi är en liten organisation som bara har ett verksamhetsår bakom oss, säger Berit Gullbransson, samtidigt som hon börjar räkna upp en ganska lång rad saker man hunnit med. Swentecs uppdrag från regeringen är bland annat att se till att de statliga insatserna bättre möter företagens behov så att Sverige satsar på den miljöteknik med störst konkurrensfördelar internationellt. Detta gör man genom att analysera möjligheter och hinder för utveckling och affärer inom miljöteknikområde. Resultaten visar att det generellt finns goda förutsättningar för de svenska miljöteknikföretagen, men att flera av dem är små och mellanstora företag som är i en kritisk period där de kan växa från forskningsbolag till mogna exportbolag men att det då krävs tillskott av kapital. Berit Gullbransson menar att också att man i Sverige trots de goda förustsättningarna är dåliga på att sälja. - Svenskar är stolta över sin miljöteknik. Vi visar gärna upp miljö och reningsanläggnignar för utländska besökande. Men samtidigt kan man inte ens presetnera en sammanställning på de företag som varit med och byggt anläggningen. Då är det svårt att få till affärer, säger hon. Analyserna har man hittils gjort bransch för bransch. Först ut var området Bioenergi. Resultatet blev en marknadsprioritering som visar på de mest lovande marknaderna för svensk export. Nu har man tagit sig an och i samband med World Water Week i stockholm augusti så formaliserade man en kraftsamling inom vatten och VA-teknik som i samarbete med till exempel branschföreningen Varim och Svenskt vatten skall vara starttskottet till mer helhetstänkande och fler färdiga koncept att presentera, både vid besök och när svenska organsiationer och myndigheter åker ut. - Vi vill få sådan översikt över företag och projekt att vi också kan påpeka fel och brister, var glappen uppstår som innebör uteblivna affärer, säger Berit Gullbransson. (borttagen text) Andra intressanta branscher för Swentec att titta på är till exempel avfallshantering. - Där finns många stora svenska aktörer, säger Berit Gullbransson. Stor kinapotential Nyligen kom Swentec också med en rapport om Kina och förutsättningarna för miljöteknikexport från ett företagarperspektiv. Frågan man ställer är hur svensk export av miljöteknik till Kina kan öka. För trots Kinas stora behov, och att kineserna är medvetna om vad svenska företag kan så går det trögt med affärerna. - Det är mot bakgrund av att många av de delegationer som gått till Kina under svensk flagg inte har genererat konkreta affärer för svenska miljöteknikföretag som vi vill vi ta ett nytt grepp, säger Berit Gullbransson. Vi behöver också samordna det som görs mot Kina så att vi inte skapar otydlighet för kunden och hos våra företag. En viktigt samarbetspartner för Swentec är Exportrådet gemensamt tittar man på vilka marknader som har behov av svensk miljöteknik. (borttagen text) Vilka är då framtidsmarknaderna? Enligt Berit Gullbransson är alltså marknaden i Kina en mycket stor och verklig möjlighet, men även Indien kommer att bli viktigt. - I Indien är dock det dock ofta biståndet som är inkörsporten, och ger upphov till många projekt. Även på lång sikt. Ett annat land med stort intresse för svensk miljöteknik är Ukraina. - Många småföretag har verkligen viljan att komma ut på världsmarknaden, men kapitalet saknas. Många mindre företag är också lite osäkra på att ta in riskkapital, utan föredrar andra finansieringsformer. Swentec framhåller att det ofta finns två vägar att komma in på till exempel den enorma kinesiska marknaden som underleverantör till stora europeiska aktörer, eller att flera små och mellanstora företag slår sig samman och levererar helhetslösningar. I båda fallen ser man behov av olika slags stöd och stöttning. Det kan vara allt från nätverk till rena investeringar. - Ofta finns resurserna, men det behövs stöttning för att till exempel hitta fram till rätt myndigheten. - De stora företagen har agerat draglok, säger Berit Gullbransson men bland de innovativa småföretagen behövs också stöd till exempel demonstrationsanläggningar. (borttagen text)