23948sdkhjf

TMG bytte cadsystem när F1-satsningen inleddes

Ett av stegen för att nå prispallen i F1 var att byta cad-leverantör till Dassault Systèmes.

Det innebar att Toyota Motorsport GmbH, TMG, startade med Catia v4 och sedan har man stegvis flyttat över allt mer av konstruktionsarbetet till Catia v5. Alla delar av bilen var över till säsongen 2006. När en cad-leverantör sponsrar ett F1-stall så innebär det i praktiken att en representant från leverantören upprättar ett kontor hos kunden. Så är det också hos Toyota Motorsport. Stallets egen personal koncentrerar sig på sina specialuppgifter och Dassaults man ser till att man har de lämpligaste programvarorna för uppgiften. Det innebär att vid sidan av de 120 konstruktörerna är det ytterligare 40 personer som har en Catialicens. Detta för att de ska kunna titta på konstruktionen. Men när Dassault nu släppt 3DLive så ska detta program användas för att betrakta Catia-filer i 3D med förenklat gränssnitt. En F1-bil får inte väga mindre än 605 kg men det gör de alla. Sedan tyngs de ned med en volframplatta i botten för att ge låg tyngdpunkt och exakt minimivikt. För att få lägsta vikt används kolfiber till större delen av konstruktionen. Där använder Toyota Motorsport modulen Catia Composites Design. I den stora anläggningen i Köln finns flera autoklaver för att baka kolfiberkomposit. Men även en vindtunnel som rymmer en hel bil. - Normalt har vi använt modeller i 50 procent storlek. Nu ökar vi till 60 procent och just nu har vi även en av tävlingsbilarna inne i vindtunneln, säger Markus Schwarze. Att man jobbar med halvmodeller beror på att maskinerna för rapid prototyping inte ger detaljer med tillräcklig hållfasthet för fullskaletester. Är de i halva storleken så håller de. Runt vindtunneln arbetar 100 personer. Programvara för flödessimulering används av 10 personer där flertalet har en bakgrund inom flygindustrin. Datorklustret som används är stort. Hur stort vill inte TMG avslöja men säger att det är i klass med Englands värsta anläggning. Simula är samlingsnamnet för Dassault Systèmes simuleringsprogram. Där ingår både Abaqus och analysmoduler från Catia V5. Hos TMG används dessa program för den tidiga fasen av chassikonstruktionen.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062