Fart - på ett helt nytt sätt
För ungefär en tredjedel av vad en Bowler kostar, kan ett litet men växande verkstadsföretag vid namn Rage Motorsport, beläget i engelska Dunstable, erbjuda dig en offroad-buggy bestyckad med en sexväxlad Honda Fireblade motor på 180 hk som ger en topphastighet på över 160 km/h. Den klarar kanske inte ökenrallyn lika bra som en Bowler, men den kan ändå få dig att känna dig som om världen höll på att snabbspolas framför dina ögon. Rage Motorsport (www.ragemotorsport.co.uk) tillverkar extrema terrängsfordon med höga prestanda som får även medelmåttiga förare, med lite större adrenalinkörtlar än normalt, att känna sig som kungar bakom ratten. Detta är spännande och välkonstruerade fordon som är roliga att köra. Land Rover-baserade Bowler klarar 0-100 på 4,8 sekunder: snabb både på asfalterat underlag och när den plöjer fram bland sanddynerna. Det mest extrema fordonet från Rage väger bara 375 kg och spurtar från stillastående upp till 100 km/h på bara 3 sekunder. Det känns dessutom lika hemtamt på tävlingsbanan som det gör offroad. Inte undra på att beställningarna tornar upp sig hos Rage. För att kunna tillmötesgå denna efterfrågan, genomgår företagets produktionsprocess en omfattande omläggning. - Till helt nyligen la vi ut tillverkningen av flertalet maskinbearbetade komponenter på underleverantörer, berättar försäljningschefen Joe Adams, men vi nådde en gräns där vi var tvungna att ta en närmare titt på vår situation och bestämma oss för vad vår målsättning för verksamheten var. Om vi skulle utöka produktutbudet och företaget, insåg vi att vi var tvungna att ta hand om alla kvalitetskritiska aktiviteter själva. Vi kunde helt enkelt inte förlita oss på underleverantörer längre! Det var för bara 4 år sedan som tvillingbröderna Steve och Adam Gentil, som för sitt eget höga nöjes skull tillverkat prestandabuggies i ca 15 år, startade sitt företag Rage Motorsport. - Någon insåg att bröderna tog fram produkter i världsklass och föreslog därför att de skulle börja serietillverka dem, förklarar Adams. - Ingen av dem hade någon teknisk utbildning i formell mening, men de lärde sig själva hur man konstruerar ett väl balanserat och avstämt chassi och sedan kombinerar detta med en effektstark MC-motor. Det låter ju lätt, men att bygga något som är säkert, snabbt och körbart är sannerligen ingen enkel uppgift. En del av de större biltillverkarna lägger ner hundratals miljoner på att uppnå samma mål. Innan Rage investerade i en Haas TL-25 cnc-svarv med subspindel och en Haas VF-2 cnc vertikalfräs, gjorde företaget en noggrann undersökning av vad marknaden hade att erbjuda. - Vi tittade på olika verktygsmaskiner, både billigare och dyrare än de från Haas, men vi kom snabbt fram till att vi inte kunde få tag i maskiner med bättre prestanda/pris, förklarar en av företagets båda grundare, Steve Gentil. - Dessutom hade vi blivit rekommenderade Haas av andra, som också sa att deras kundservice var helt oslagbar. De bägge maskinerna installerades i juni 2006 och används för att tillverka en lång rad komponenter till företagets allt populärare och växande utbud av buggies. Bland de olika delar som tillverkas hittar vi bl a bakhjulsnav, stag, bromsskivor, kulleder och avgasflänsar, för att nu bara nämna några få. - Avgasflänsarna är riktigt knepiga att ta fram, säger Steve Gentil: - De är runda på ena sidan och ovala på den andra. Men även komplexa komponenter är lätta att tillverka med Haas-maskiner, även om man inte har så stor erfarenhet. Det här är våra första cnc-maskiner, men uppriktigt sagt hade vi inte behövt oroa oss så mycket över att få kläm på dem. Vi lärde oss snabbt själva att programmera dem och kunde tillverka delar redan dagen efter vi installerat dem. Haas Automation bygger alla sina verktygsmaskiner enkla att använda, med finesser som t ex programredigering, en-knappsfunktioner, flerfunktionshandtag och Visual Quick Code-programmering. - Att använda dessa maskiner är som att köra en racing-offroad-buggy från Rage, säger Steve Gentil och skrattar: - De gör som man säger, är lyhörda och gör en aldrig besviken! Rage tillverkar delar av aluminium såväl som av kolstål, rostfritt stål och kromstål. Vissa komponenter, som t ex lager, tas fram med mycket små toleranser som Haas-maskinerna enligt Steve inte har några som helst problem att uppnå. - Vi kör maskinerna riktigt hårt, fortsätter han. De går konstant 24 timmar om dygnet för att vi ska kunna hålla jämna steg med efterfrågan, men vi har inte haft många problem - om ens några. Maskinerna har givit oss den kvalitet och tillförlitlighet vi behöver, så jag är rätt säker på att vi snart kommer att investera i fler. Företaget bygger ca 10 buggies åt gången, så seriestorlekarna varierar mellan ca 100 och 1 600 enheter för delar som t ex små gaffelbensrör. - Att installera egna cnc-maskiner har också givit oss ekonomiska fördelar, avslutar Steve. Vi har inte bara fått bättre kontroll över våra produktionsscheman, vilket gjort att vi kunnat bli mer produktiva, vi har dessutom kunnat halvera kostnaderna/enhet! Rage-buggies har redan blivit en oumbärlig "leksak" för hundratals frälsta som samstämmigt menar att roligare än så här, ja det kan man helt enkelt inte ha på fyra hjul. Dessutom håller de snabbt på att bli rena branschstandarden för företag som sysslar med uthyrning och olika arrangemang för andra företag, inte bara för att dessa buggies är så roliga att köra, utan även för att de är så tillförlitliga. Chassit består av laserskurna, pulverlackade rörramar, har perforerade bromsskivor i rostfritt stål med dubbla Brembo-ok runt om, och även invändigt används uteslutande förstklassiga detaljer, som t ex FIA-godkända racingsäten från Cobra. Road Rage! heter en version som är avsedd för vägbruk - tester pågår för närvarande, och det ryktas t o m om en eller flera racingserier. - Målsättningen är att vi ska få ett officiellt godkännande från motorsportens högsta beslutande organ så att vi kan dra igång en tävlingsserie i Storbritannien och på sikt även en världsomspännande sådan. Kanske med en specialbyggd rallycrossversion, slutar Joe Adams.