23948sdkhjf

Närproducerat odlar framgång för NIMO-KG

NIMO-KG har vuxit redordartat de senaste åren inte minst på grund av det växande intresset för ekologisk och närproducerad mat. Ökad efterfrågan för lokala producenter har ställt krav på tillverkningstakten och skapat ett behov för maskiner som klarar större volymer.

Det skånska företaget utvecklar och säljer maskiner för produkthantering till främst livsmedelsindustrin. Med hjälp av deras utrustning transporterar, lyfter, tömmer och blandar företag som Findus och Procordia exempelvis frusna grönsaker, som sedan paketeras och skickas till landets matvarubutiker. – Det växande intresset för närproducerad och ekologiskt odlad mat har bidragit till framgångarna, säger Johan Bergman VD på NIMO-KG. Ömsättningsökningen för NIMO-KG utmanar nu på allvar de största branschkonkurrenterna. – Vi ser en spännande dubbelutveckling då våra stora och mindre kunder nu växer parallellt. Omsättningen har ökat tack vare fler köpare och fler sålda enheter, vilket ger en god grund att bygga vidare på, säger Johan Bergman. Större delen av försäljningen på hemmaplan går direkt till slutkunder, medan det utomlands är vanligare att produkterna blir en del i en större anpassad lösning via återförsäljare. Av omsättningen kan idag 20 procent relateras till den svenska marknaden, vilket är en tydlig intäktsökning, samtidigt som också exportsidan stärkts märkbart. Försäljningen i England tredubblades exempelvis under fjolåret och nyligen anställdes tre nya medarbetare för att kunna möta den stigande efterfrågan. – Nyanställningarna innebär större resurser för service och konstruktion, och en renodling av det vi är bäst på – att skapa flexibla maskiner med hög säkerhet och kompromisslös hygien, säger Johan Bergman.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08