Modernisering av Volvos svarvlinje
På Volvos anläggning i Floby utanför Falköping har CNC under sommaren arbetat febrilt med som mest 15 man att modernisera en tillverkningslinje för produktion av bromsskivor. - Ett av våra större åtaganden, säger Tommy Strand, CNC. Ett så omfattande projekt kräver en noggrann planering genom hela projektet. Bakgrunden till moderniseringen av linjen var att det var svårt att få tag i reservdelar till det gamla styrsystemet. - Mekaniskt sett är livslängden på linjen åtminstone 15 år till eller mer, och efter den elektriska moderniseringen gäller det även för cnc-systemet, förklarar Volvos projektledare Mikael Bender Wilsson. - I sådana här fall är det ofta lättare att jobba ihop med ett litet företag än ett stort. Särskilt när det ska gå undan. Vägen till beslut är kortare. Totalkostnad för uppgraderingen är runt sex miljoner. - Vi har genomfört liknande renoveringar av tillverkningslinjer förut och sett att uppgradering är den billigast lösningen. En helt ny linje hade kostat minst sex gånger mer, utan att räkna med projekteringsfasen och den långa inkörningstid som behövs innan man kan köra full produktion, säger Mikael Bender Wilsson. Sex maskiner I Floby tillverkar Volvo bland annat bromsskivor till PV där Line 4 svarvgrupp består av fem svarvar och en borrmaskin av märket Diedesheim årsmodell - 91/92. De är fördelade två och två med ABB-robotar för maskinbetjäning. Maskinerna var före moderniseringen utrustade med styrsystemet Siemens 810. De har nu utrustas med Siemens 840D PL med de avancerade tillvalen HMI PRO, Safety Integrated och Artis skärkraftsövervakning. - Vi håller också i utbildningen för närmare 40 personer från Volvo, både operatörer och servicepersonal i handhavande, underhåll och i Artis skärkraftsövervakning, berättar Tommy Strand. Ombyggnaden skedde i rekordfart. Tiden för att byta all el samt köra igång maskinerna var fyra veckor plus acceptanstest och utbildning. - De sex styrsystemen med spänningssättning och byte av allt kablage och motorer installerade vi på två veckor, därefter användes två veckor för själva drifttagningen och sedan ytterligare två veckor för Volvos omfattande tester, berättar Tommy Strand. - Vårt tuffaste jobb hittills – att klara av ett så omfattande arbete på så kort tid är vi nog ensamma om i Sverige, anser Tommy Strand. Ett annat riktigt stort uppdrag fick CNC nyligen från en kund inom flygindustrin där man nu moderniserat en gigantisk portalfräs så stor att man skulle kunna köra in och bearbeta en lastbil. - För att uppnå riktigt bra noggrannhet på en så stor femaxlig maskin har styrsystemet utrustats med en tredimensionell kompensering – oavsett var maskinen bearbetar ska den veta exakt var spetsen på verktyget är. - Oss veterligen är det första gången det görs en sådan kompensering i världen på en begagnad maskin. - Vår satsning på automation som inleddes för två år sedan ger nu resultat. I våras fick vi order till Atlas Copco på totalt fem robotceller för hantering av hårdmetallstift. Robotarna installerades sedan under sensommaren. - Förfrågningarna har ökat på automationssidan med ett antal heta case, säger Tommy Strand. Mekaniken håller längst Varför skall kunden satsa på modernisering i stället för att köpa nytt? - En verktygsmaskins mekaniska livslängd är alltid betydligt längre än den för styrsystem och övrig elektrisk utrustning. Många företag upptäcker att det inte sällan är lönsammare att byta maskinens styr- och drivsystem än att skaffa nytt. - Det har ingen betydelse vilken sorts maskin det är, hävdar Tommy Strand. Under årens lopp har vi renoverat alla typer av verktygsmaskiner – fleropmaskiner, svarvar, kuggfräsar, slipmaskiner, arborrverk osv. Det går alltid att koppla ett nytt styrsystem till en gammal verktygsmaskin oavsett vad som användes förut. Om maskinens mekaniska stomme är i gott skick kan den göra ett bra jobb många år, menar han. - Många äldre maskiner är mekaniskt mycket stabila och oftast värda att uppgradera. Enbart kostnaden för ett nytt fundament kan för en stor maskin ligga på över miljonen. - Vi har hängt på cnc och motorer på maskiner från 50/60- talet med utmärkt resultat. Till och med helt manuella eller kurvstyrda – sådana som inte haft något cnc- system från början. - Med den elektriska delen är det i allmänhet sämre ställt. Efter 15 – 20 år har styrsystem och övrig elutrustning i stort sett tjänat ut. Det blir problem med tillgänglighet och pålitlighet. Reservdelar har blivit dyra och går kanske inte ens att få tag i längre, för att inte tala om att lyckas hitta servicepersonal som kan systemet, förklarar Tommy Strand. Uppgraderingen gör att maskinens produktivitet ökar. - Det handlar mer om att säkerställa produktionen än att höja genomloppshastigheter. Dock är ett digitalt system avsevärt snabbare än ett analogt system när det gäller beräkningar. Det är ingen vits att t ex montera på större motorer om inte mekaniken hänger med. Att byta styr- och drivsystem höjer alltid maskinens tillgänglighet, anser Tommy Strand. - Jämfört med nytt slipper man många kostnader för fundament, verktyg, program och metoder. Operatörens arbetsmiljö förbättras rejält. Maskinen får högre status – det är roligare att arbeta med ett nytt och enkelt styrsystem. CNC sysslar inte enbart med renovering – ibland rekommenderar man kunden att hellre investera i en ny maskin. - Vi gör en noggrann analys av för och nackdelar. Har man en produktion som kräver många snabba verktygsväxlingar kan en ny maskin vara det bästa alternativet. - Men i ett fall bytte vi el- och styrsystem på en gammal karusellsvarv och ersatte verktygsväxlaren med en sexaxlig industrirobot med ett nytt verktygsmagasin. Det blev en lyckad lösning där maskinen fick mångdubbelt fler verktyg än förut, med betydligt kortare växlingstider. Retrofit – modernisering av maskiner – gör att livstiden för nyckelmaskiner förlängs, bearbetningstiden förkortas med 5- 10%, stilleståndstiden blir kort och det frigörs reservdelar till andra maskiner. CNC startade som ett renodlat konsultföretag inom automation. - Idag har vi utvecklats till Sveriges ledande aktör för modernisering och kapacitetshöjning av verktygsmaskiner, inklusive service, reservdelar, agenturer och utbildning. För två år sedan började vi med automation där projektet styr om det ska vara en portalrobot- eller industrirobotlösning. Att investera i automation innebär att man utnyttjar befintliga maskiner betydligt bättre men även att man slipper investera i nya större lokaler. - Vi har inte så många konkurrenter eftersom området är väldigt komplext; man måste kunna inte bara cnc-system och programmering utan även ha god kännedom om hur maskiner fungerar mekaniskt, säger Tommy Strand. Detta skapar förstås problem när man ska anställa mer personal, något man tänker göra inom kort. - Det är svårt att hitta folk som kan cnc-maskiner och avancerad programmering. Vi får satsa på att hitta duktiga tekniker och sedan lära upp dem.