23948sdkhjf

Volvo satsar på el-servo i ny fogforskning

På Volvos testavdelning i Olofström finns en unik maskin. Det är den enda av sitt slag i landet som kan skifta mellan clinchning och nitning. Tillverkad av Emhart Technologies i Tyskland, och levererad av svenska bolaget Emhart Teknik. – Dagens utrustning för automatisering av clinchning och nitning är så pass lika varandra, både vad gäller maskineri och programvara, så det är egentligen inget konstigt, säger Lea Bengtsson, teknikledare inom mekanisk fogning hos Volvo PV i Olofström. – Det tar kanske en halv dag att bygga om maskinen, men det är det värt eftersom det drar ner kostnaderna från att istället ha två olika maskiner, lägger hon till. Multimaskinen är ingen produktionsutrustning, men fungerar utmärkt i laboratoriet. Och den kommer väl till användning. Volvo i Olofström är nämligen sedan årsskiftet mitt uppe i det Vinnova-finansierade projektet "Development of Mechanical Joining Technology for Light Weight Car Body Concepts". En stor del av forskningen går ut på att jobba med el-servo-utrustning, som en ersättare till hydraulik. – Med tanke på att vi kommer att ha mycket mer aluminium i framtidens bilar så måste vi ha mer flexibilitet och mer möjlighet att styra processen. Tidigare har vi använt hydraulisk utrustning, men då finns det en del nackdelar: få parametrar och ingen möjlighet att skifta från fog till fog, säger Lea Bengtsson. El-servo däremot är mycket mer flexibelt, förklarar hon. Utrustningen kan till exempel under själva processarbetet ändra hastighet och anpassa sig efter hårdheten i materialet. Varje enskild nitfog kan få sina egna parametrar. Eftersom el-servo kan skifta i hastighet väldigt smidigt, så kan en enda maskin ersätta två hydrauliskt drivna maskiner. Hon får medhåll av sin kollega, Jan-Åke Nilsson, konceptledare för sammansättning: – Med el-servo kan vi vid programmeringen ta hänsyn till om till exempel delar av nitförbanden innehåller lim mellan plåtarna. Det gick inte med de hydrauliskt drivna maskinerna. Projektet ska alltså också inkludera tester av lim i kombination med clinchning och nitning. Lim i ett nitförband kan fylla olika funktioner, så som ökad hällfasthet och tätning. – En annan aspekt med limmet är att det kan användas som avisolering mellan stål och aluminium. Risken vid nitning är att limmet trycks helt undan, och det öppnar för risken med galvanisk korrosion, säger Jan-Åke Nilsson. – Vi ska först och främst ta reda på vilka sorters limmer vi kan använda. Det måste till exempel vara tillräckligt elastiskt så att nitning- och clinchningprocessen störs så lite som möjligt, säger Lea Bengtsson. – Till det kommer också problemet med härdningen: vi jobbar mycket med att blanda material, så som stål och aluminium – och dessa två har olika utvidgningskoefficienter. Då kan det hända något med fogen när limmet också ska härdas; det låser vid ena materialet medan det andra materialet fortfarande försöker töja sig. Undersökningen av hur olika aluminiumkvaliteter fungerar ihop med olika stålsorter är också en del av projektet. Och eftersom det är så många olika delmoment i forskningsarbetet har man delat upp testerna i sju olika moduler. Volvo, som i det här projektet samarbetar med Predire Testcenter, har redan kommit så långt att de snart är redo att ta fram fysiska provdörrar. Samtidigt har man också hela tiden örat mot produktionsgolvet. Alla fogningskombinationer som tas fram i labbet måste även fungera i volymproduktionen. Projektet började i våras, och ska vara klart 2012, enligt tidsplanen hos Vinnova.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062