Härdning av lim och lack samtidigt
Svaret från Åke Dolk: I förra numret av Fogningsteknik kan du se hur det går till vid limning av bilar. Både epoxi- och gummilim kan användas. Detaljerna måste ju hållas samman (fixeras) när den sammansatta konstruktionen lackeras, - innan limmet har härdat. Vid biltillverkning fixeras detaljerna vanligtvis med ett antal svetspunkter. I de fall där man inte vill använda punkter, t ex av utseendeskäl, kan man förhärda (gela) limmet i en fixtur, till en hållfasthet som är tillräcklig för vidare hantering. Förhärdningen kan t ex ske snabbt med hjälp av induktion. (Aluminium kan vara svårare att värma med induktion.) Någonting man måste tänka på om man limmar olika material är skillnaden i längdutvidgningskoefficient hos de olika materialen. Eftersom härdningen sker i värme låser man ju konstruktionen i ett varmt tillstånd. Vid avsvalning kan man få inbyggda spänningar. Dessa krafter kan bli betydande. Det är ju det svagaste materialets sträckgräns som bestämmer kraften. (Möjligen kan man få en viss relaxation (krypning)i limmet under svalningsprocessen. Relaxationens storlek kan påverkas av avkylningshastigheten. En långsammare avsvalning borde då vara positiv. Det är lämpligt att räkna på relativrörelsen i fogen (beroende av skillnader i längdutvidgningskoefficient, foglängd, härdnings- och lägsta användningstemperatur.) Ett lim med större brottförlängning kan vara att föredra. I bilindustrin är det vanligt med härdningstemperaturer på cirka 175 grader C i cirka 30 minuter. De aktuella limmen kan dock härdas vid lägre temperaturer. Härdningstiden blir dock längre. (Tio graders temperatursänkning ger enligt tumregeln fördubblad härdningstid.) För Araldit AV4600 uppges 160 grader C som lägsta härdningstemperatur. 3Ms EC 2214 kan härdas vid temperaturer ned mot 95oC på två timmar. (120 grader C i 40 minuter ger bästa resultat.) Gummilimmen uppges härda mellan 160 och 205 grader C. Det gäller sedan att applicera limmet på ett sådant sätt att man får en "snygg" fog. Lim utanför fogen kommer ju att bli lackerat... Ska konstruktionen användas i korrosiv miljö har naturligtvis ytbehandlingen av betydelse. I bilsammanhang sker limningen mot kallvalsad plåt som är oljig. Där görs ingen ytomvandling eller annan förbehandling före limning. Avfettning och korrosionsskyddande behandling sker efter limpåföring, men före lackering. Aluminiumdetaljerna bör korrosionsskyddas. Här finns många olika ytomvandlingar att välja på. Prov med kombinationen lim/lack bör naturligtvis genomföras innan man går vidare.