23948sdkhjf

YG-1 siktar mot miljarden

Om tre år ska den sydkoreanska verktygstillverkaren YG-1 vara med i "miljarddollarklubben", dvs ha en omsättning på en miljard dollar! Målet är att öka med 30 procent om året, enligt YG-1s karismatiske vd och grundare Hokeun Song.
Visst växer YG-1 så det knakar – man har flera produktionsenheter i Korea och ett par i Kina. På kort tid har den kinesiska verksamheten växt sig stark och antalet anställda är idag större än i Korea.
YG-1 har under sina knappt 30 år tagit plats bland världens stora verktygstillverkare. Inom skärande verktyg är man idag bland de fem största i världen och man är nummer ett som pinnfrästillverkare. Totalt har YG-1 3 500 anställda, varav 850 i Korea och 1 500 i Kina. Utöver fem fabriker i Korea och de båda i Kina finns tre fabriker i USA och två i Indien samt ytterligare några produktionsenheter i andra delar av världen. Egna säljkontor finns i 17 länder. Omkring 80 procent av produktionen går på export till drygt 75 länder.
Omsättningen år 2010 landade på 350 miljoner US-dollar. Men målen är som sagt högt satta. Hokeun Song:
– Vi siktar på att nå en miljard dollar under 2014. Och till 2020 ska vi vara uppe i två miljarder dollar!
Fast även YG-1 har fått känna av de ekonomiska realiteterna under den globala finanskrisen – "2009 ska vi bara glömma" konstaterar Hokeun Song. Men 2010 blev betydligt bättre och stora beställningar började komma in, i så pass stor omfattning att det uppstod leveranstider på vissa produkter.

Ser möjligheter
Hokeun Song ser också möjligheter överallt:
– För mig är den prognostiserade tillväxten bara en miniminivå! Vi kan mycket väl lyckas nå ännu bättre siffror!
För Hokeun Song är optimismen en ledstjärna, "om man visar att man är optimistisk tror kunderna på dig".
– Och så ska man berätta att företaget växer, då tror också kunderna på dig!
Det var 1981, i föräldrahemmet och från ingenting, som Hokeun Song grundade företaget. Året efter stod den första tillverkningsenheten klar, i Incheon nära Seoul. Tämligen omgående började man sälja på export, till USA, och efter bara några få år öppnades ett USA-kontor i Chicago.
Sedan har det rullat på med nya säljkontor och nya fabriker – och den ena utmärkelsen efter den andra.
Expansionen pågår ständigt. Så ska produktionsanläggningen vid företagets huvudkontor i Incheon nästa år få 6 000 nya kvadratmeter. Nya säljkanaler etableras ständigt runt om i världen.

Växer snabbast i Kina
År 2001 öppnades den första fabriken i Qingdao i Kina, som dotterbolaget New Century Tool. Fem år senare, 2006, var det dags för nästa kinesiska etablering, Qingdao YG-1 Tools. Det är just nu den anläggning som växer snabbast.
Qingdao YG-1 Tools består, utöver kontor och andra lokaler, av sju olika verkstadsbyggnader på vardera 3 800 kvadratmeter. Idag står några av dessa lokaler tomma, men det råder ändå en febril aktivitet där. Inom något år eller två ska även dessa fabriker vara fyllda med maskiner. Planering pågår dessutom redan för en kommande utbyggnad av anläggningen.
Redan idag finns ofattbara omkring 1 200 cnc-slipmaskiner för verktygstillverkning i drift i anläggningen! De verktyg som tillverkas här är i första hand avsedda för den mycket snabbt växande kinesiska marknaden, och s k private label-verktyg, dvs verktyg som säljs under andra namn och försäljningskanaler.
YG-1 räknar med fortsatt expansion i Kina, men trots det tror Hokeun Song faktiskt mer på Indien i framtiden.
– Indien växer snabbare än Kina! Dessutom ger marknadskrafterna i Indien stabilare spelregler som inte kan ändras så snabbt som i Kina genom politiska beslut.

Tio maskiner åt gången
Den snabba expansion som YG-1 visar upp kräver också stora pengar för investeringar. Bara under den nuvarande investeringsplanen, från augusti i fjol till samma månad i år, har man lagt fast ett investeringsprogram på 30 miljoner US-dollar. Och fler investeringar kommer, lovar Hokeun Song.
Han ger också ett exempel på YG-1s investeringspolicy. När man behöver köpa nya cnc-slipmaskiner så köper man aldrig färre än tio maskiner åt gången!
– Om vi kan reducera investeringskostnaderna kan vi också erbjuda våra kunder ett bättre pris. Så om jag inte får ett konkurrenskraftigt pris i en upphandling så börjar jag tillverka själv!
Så till exempel gör man egna slipskivor. Man tillverkar också en del egna maskiner. När det gäller de egna maskinerna har Hokeun Song även ett annat motiv:
– Med egna maskiner reducerar man inte bara kostnaderna, vi får också en bättre kvalitet och bättre kontroll över produktionen.
Det är också stora serier som bearbetas i maskinerna, som därför kan köras med en mycket hög grad av automation. Maskinparken är totalt 2 000 cnc-slipmaskiner jämt fördelade mellan fabrikaten Matsuura, Anca, Walter och Saacke.
Även om prisbilden är viktig för att klara sig i konkurrensen är YG-1 inget lågprismärke. Kvalitet är ytterst viktig, något som också kommer fram i företagets ganska uppkäftiga slogan – "om det inte är perfekt, är det inte YG-1".
För att nå fram till allt bättre kvalitet och för att utveckla nya produkter tog YG-1 för fem år sedan i drift ett forsknings- och utvecklingscentrum i Songdo utanför Seoul. Där arbetar ett 60-tal personer, välutbildade, mest civilingenjörer, med att testa material och nya produkter och även prova ut hur produkter och maskiner fungerar tillsammans. Därför finns det en brokig skara av olika maskinfabrikat i forskningscentrumet. Omkring 180 cnc-maskiner, som tack vare hög automationsgrad kan skötas av tio operatörer, används för omfattande tester av nya produkter.
Produktsortimentet är omfattande, men de stora produkterna är pinnfräsar, borrar och gängtappar. Produktionskapaciteten inom YG-1 för dessa produktgrupper är idag en miljon enheter per månad för vardera pinnfräsar och gängtappar samt tre miljoner borrar.
Men visionerna är stora. År 2014 ska man vara uppe i två miljoner pinnfräsar, 2,5 miljoner gängtappar och sju miljoner borrar. Och för 2020 är planerna 3,5 miljoner pinnfräsar, fem miljoner gängtappar och 15 miljoner borrar varje månad!
Därutöver finns ett stort antal andra verktyg i sortimentet – brotschar, verktygshållare för fleroperationsmaskiner, försänkare, gängskärverktyg, specialverktyg för medicinsk industri och för fordons- och flygindustri. Specialverktyg för återskärpning finns också – lokal återskärpning är för övrigt något som uppmuntras.
Det är också mycket material som går åt för denna omfattande produktion. Omkring 350 ton snabbstål och 50 ton hårdmetall levereras till YG-1 – varje månad!
Nya produkter kommer från företaget i en strid ström – bland annat har man lanserat fräsar för titan, ett tämligen svårt material att bearbeta. Dessa fräsar ingår i en satsning på rymd- och flygindustrin. En ny diamantbeläggning för bearbetning i slitande material introducerades också under förra året. Ett mål är nya produkter i extra hårda material för applikationer i höghastighetsmaskiner – 40 000 rpm och t o m upp till 50 000 rpm.
– Vi vill att våra verktyg ska ge den absolut bästa ytfinhet och livslängd vid bearbetning i våra kunders maskiner!
Av YG-1s försäljning går omkring 40 procent till Europa. Men förutsättningarna för Europa ser lite olika ut, menar Hokeun Song:
– Västeuropa är ganska konservativt och där ser vi en vikande trend framöver. Däremot pekar det uppåt i Östeuropa och allt fler företag flyttar produktion till Östeuropa och behöver således verktyg.
Verktyg från YG-1 säljs även i Sverige genom Ro Tool AB i Huskvarna. Det är för övrigt ett företag som kan sägas ha släktskap med YG-1 – man vill nämligen växa rejält.
– Just nu har vi en femtioprocentig ökning sedan i fjol, och det är från en nivå med endast en tjugoprocentig nedgång under "katastrofåren", säger Rolf Rodstedt, tidigare vd i företaget (vd-posten har nyligen tagits över av sonen Kristofer).
– Men över en konjunkturcykel är vårt mål att expandera med 30 procent per år!

Fakta
YG-1 är med en omsättning på 350 miljoner US-dollar det femte största företaget i världen när det gäller skärande verktyg. När det gäller pinnfräsar ligger företaget i täten.
Antalet anställda totalt är ca 3 500 personer, varav 850 vid de fem anläggningarna i Sydkorea och 1 500 anställda vid två produktionsanläggningar i Kina. Dessutom finns tre fabriker i USA och två i Indien samt i Japan, Tyskland och Canada.
Försäljningskontor finns i 17 länder och man samarbetar med 160 återförsäljare i 75 länder utanför Korea.
Omkring 80 procent av försäljningen utgörs av export.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063