23948sdkhjf

Ageras cadmodell återanvändes för reklambilder

När Koenigsegg tog fram sin bilmodell Agera så anlitade man det lilla göteborgsföretaget Berge Consulting, som tog fram datormodeller och animeringar för marknadsföring av sportbilen.
Den effektiva ingrediens i utvecklingsarbetet som gör detta möjligt kallas digitala pipelines, och innebär att man kopplar ihop programvaror som alla kan utnyttja den information som redan finns lagrad. Detta kan göras i flera olika syften inom både design och konstruktion. I Berge Consultings fall handlar det om att både skapa och "översätta" designmodeller till avancerade visualiseringar, som får liv i fotorealistiskt utförande - långt innan produkterna finns i verkligheten.
Digitala pipelines på denna nivå är en uppgift för nischade specialister med en djup designkunskap som grund. Där kommer Berge Consulting in i bilden. Med en alldeles egen affärslogik kopplar de samman avancerad design med marknadstänk. Tanken är att kapa tidsödande fysiska trial-and-error-led och med hjälp av digital teknik gå direkt på slutresultatet. Samtidigt som produkten är klar för lansering kan tillverkaren stå redo med bilder, webbinnehåll, produktkataloger och annan marknadsuppbackning som kan behövas.
För tillverkaren innebär det väsentligt kortare ledtider, snabbare marknadsintroduktioner och frigjorda resurser, som behövs för andra brådskande insatser särskilt i samband med produktlanseringar.

Utvecklade renderingsteknik
Carl Berge, grundare till Berge Consulting, satsar på att skapa synergier mellan design- och marknadsavdelningar. Själv har han djupa rötter i digitalt företagande i Göteborg. Bland annat var han med och startade Opticore, ett programvaruföretag som utvecklade avancerad renderingsteknik för visualisering. För några år sedan köptes tekniken av Autodesk och den ingår idag som en väsentlig del av Autodesks programvara Alias - för övrigt ett av Berge Consultings viktigaste arbetsredskap.
- Med vår arbetsmodell kan vi ta på oss ett avancerat uppdrag och snabbt börja producera bilder som kunden kan ta ställning till. Vi kan producera exteriör- och interiörrenderingar av väldigt hög kvalitet vilket ger helt verklighetstrogna intryck av en produkt. Tillsammans med kunden kan vi utforska hur en viss design ter sig i verkligheten, och justera sådant som behöver justeras digitalt innan den slutliga designen bestäms, säger Carl Berge.

Stora kunder
Berge Consulting, som kom igång mitt under brinnande lågkonjunktur 2009, är idag 30 medarbetare starkt och på rask marsch mot 40. På kort tid har de jobbat in sig hos ett antal stora svenska designkunder; förutom Koenigsegg bland andra Electrolux, Scania, Volvo Personvagnar och Saab Automobile.
Berges olika produktionsgrupper arbetar ute hos kunderna i längre och kortare projekt. Grupperna jobbar upp en stark kundspecifik kompetens, som kompletteras med den modell- och bildkompetens som finns på det idylliskt belägna lilla huvudkontoret invid Göta Älv.
Bakom dagens Berge Consulting ligger både en rejäl portion jävlar anamma, en genomtänkt strategi och ny teknik. I mars 2009 anställde Carl Berge sin första medarbetare, i en tid med allt annat än glasklara framtidsutsikter.
- Lågkonjunkturen har fostrat oss som företag. Vi vande oss vid att jobba effektivt och utan onödig last, och den tanken lever kvar i företaget idag, säger Carl Berge.

Spännande framtidskoncept
Även vad gällde kompetens spelade lågkonjunkturen det nya företaget i händerna. Medan storföretagen tvingades göra sig av med värdefulla medarbetare under de svåra åren, gick lilla lätta Berge starkt framåt och anställde en del av de specialister som blivit övertaliga hos andra. Designkompetensen avspeglas bland annat i en rad spännande konceptidéer på kontoret. Sida vid sida med skarpa och betalda projekt möter man fria idéer och koncept, visualiserade i fantasieggande former.
Även om kunnandet således är djupt, måste affärsnyttan alltid vara den första prioriteten, framhåller Carl Berge.
- Design har inget egenvärde i sig. Som vi ser det ska design bidra till bra produkter som snabbt kan sättas på marknaden och generera efterfrågan. Det är därför vi trycker så hårt på kopplingen till kundernas marknadsavdelning och försäljning, säger han.
Integrerade processer, avancerade visualiseringar och programvaror som pratar med varandra - i den digitala pipelinen - är nyckelfaktorerna som lägger grunden till företagets framgång, menar Carl Berge.
Till sin hjälp har man bland annat teknologi från dataspelsvärlden som nu introduceras i designprocessen. Polygonmodellering kallas tekniken, ett snabbt modelleringssätt när det gäller att ta fram "lätta" modeller. I spelvärlden byggs både karaktärer, bilar, byggnader och hela miljöer upp med denna typ av teknik; i designsammanhang kan den användas för framför allt att testa proportioner och ta fram underlag för formbestämning. Polygonmodeller är inte lika matematiskt korrekta som cad-modeller men ger en klar och tydlig uppfattning om form och struktur, som man kan grunda designbeslut på.
Autodesks programvaror är basen i Berges omfattande digitala pipeline. Här finner man bland annat Alias, där form och ytor cad-modelleras fram; 3ds Max med sin avancerade polygon- och visualiseringsteknologi och specialprogrammet Showcase som sätter Aliasmodeller i fotorealistiska miljöer - både i stillbildsversion och i rörliga animeringar. Mellan dessa program kan data föras över och användas rätt av. En modell framtagen i Alias kan renderas i Showcase eller 3ds Max utan några konverteringsproblem mellan programvarorna. Som komplement använder man Adobesviten - framför allt Photoshop.

Digitalisering en het trend
Den avancerade teknologin och alla mantimmar till trots, blir de digitala lösningarna inte dyrare än traditionella lösningar. Räknar man strikt i pengar ligger lösningarna på ungefär samma nivå, konstaterar Carl Berge.
- Men totalt finns enormt mycket att vinna eftersom den digitala arbetsmodellen frigör både resurser och tid. Nyligen tog vi fram bilder och film på en buss som kördes i riktig miljö på Island. Jämför det med tiden det tar att skeppa över buss och kamerateam till Island och invänta de rätta väderförhållandena där. Dessutom kan vi med den digitala tekniken anpassa bilder till olika marknader och målgrupper väldigt enkelt.
Digitalisering av bildmaterial är redan idag en trend där många branscher insett fördelarna och ligger långt framme. Fordonsbranschen med bilar, bussar och lastbilar är en. I byggbranschen finns köks- och badrumsspecialisterna. Även Ikea hänger på.
Och hos Berge Consulting ser man med stor tillförsikt på framtiden. Konjunkturen har vänt och uppdragen tickar in i en strid ström.
- Vi ser nu hur projekt som lagts på is under de tuffa åren aktualiseras igen och hamnar i kö hos oss och andra, säger Carl Berge.
- Marknaden återhämtar sig månad för månad och den nära framtiden ser väldigt bra ut. Växelverkan mellan projekt som har design- respektive marknadsfokus fungerar också väl hos oss så just nu har vi angenäma problem - att fortsätta växa utan att förlora vår själ och utan att skapa för stora överbyggnader och ryggsäckar åt oss själva.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078