Som ett Meccano för industrin
FlexQube erbjuder sina kunder sänkta kostnader för produktionsutrustning, bättre ergonomi och en säkrare och mer effektiv produktion genom ett flexibelt system av komponenter anpassat för den moderna fabriken.
- Investeringar i framtidens fabriker kan inte längre vara produktspecifika. Detta kommer medföra enorma investeringar på grund av den accelererande variantfloran. Framtidens investeringar måste vara anpassningsbara. Flexibla nog att kunna anpassas till alla de nya produkter och förutsättningar som fabrikerna står inför säger Per Augustsson som är VD för FlexQube AB.
- Denna utveckling ställer extrema krav på det industriella systemet i allmänhet, och på logistiksystemet i synnerhet. Lösningen på dessa utmaningar heter flexibilitet, och det är exakt detta FlexQube erbjuder säger Per Augustsson.
- Vi upptäckte att det fanns ett stort behov av högre flexibilitet för t.ex. de materialvagnar som i dagsläget svetsas ihop inom tillverkningsindustrin. En svetsad kit-vagn eller transportvagn blir både dyr att designa och att tillverka samtidigt som den ger dig väldigt små möjligheter att förändra när behoven ändras. Med vårt system kan du bygga vagnen parallellt med att du arbetar fram lösningen för materialhanteringen. Det både minskar kostnaden och skapar bättre förutsättningar för en mer ergonomisk lösning för användaren, säger Anders Fogelberg som är operativt ansvarig i FlexQube.
Befintliga lösningar på marknaden innehåller ofta betydligt fler komponenter och konstruktionerna blir väldigt svåra att bygga ihop utan något tekniskt kunnande och ordentlig utbildning. FlexQube-konceptet består däremot av några enstaka men multifunktionella komponenter, vilka är väldigt användarvänliga och enkla och sålunda kan vem som helst bygga ihop önskade konstruktioner.
- En ökad globalisering innebär också att det finns ett större behov att lätt kunna flytta lastbärare, fixturer och utrustning mellan fabriker i olika delar av världen, säger Per Augustsson. Eftersom inte lösningarna är svetsade så kan allt enkelt monteras ner och skeppas på europapall någon annanstans i världen och där byggas upp istället.
Hur kan kunderna själva sätta ihop era komponenter?
- Användarvänligheten består i att vi använder samma gränssnitt på samtliga komponenter. Genom att använda samma gränssnitt så kan användaren använda samma kopplingsprincip hela tiden och det blir väldigt enkelt för kunden eller oss att ta fram eventuella specialdetaljer genom att bara anpassa dem till vårt standardiserade gränssnitt säger Anders Fogelberg. Vidare är själva kuben multifunktionell genom att den kan användas för att skapa många olika typer av kopplingar. Eftersom vi efterstävar så hög flexibilitet som möjligt har även rörprofilerna i kombination med kuben en teleskopfunktion som enkelt justeras genom kubens trepunktslåsning och kunden kan snabbt hitta rätt mått och längd. Med undantag för eventuella hjul så är det enda verktyget som kunden egentligen behöver en och samma insexnyckel för att bygga ihop hela konstruktioner. Eftersom det är meningen att kunden ska återanvända komponenterna flera gånger om har det varit viktigt för oss att ta fram ett koncept som är väldigt enkelt och som kunden lätt ska kunna bygga och anpassa, säger Anders Fogelberg.
FlexQube har i dagsläget patent för både sin låskoppling (FlexQuben) och sin teleskopiska rullbana (RollerTrax).
- Själva låskopplingen är ju det som hela konceptet är uppbyggt kring men det är ju också spännande att vi var först i världen med att ta fram en teleskopisk rullbana, säger Per Augustsson.
Den teleskopiska rullbanan är exempelvis användbar i monteringsmiljöer där den kan användas till att skapa olika utskjut mot montören utan att längden på rullbanan behöver kapas.
- Det är bara att lyfta upp gummilisten som hjulen sitter monterade i, dra in eller ut själva rullbaneprofilen och därefter lägga i gummilisten med hjulen igen, säger Per Augustsson. Anders Fogelberg passar på att tipsa om en video på YouTube där just denna princip demonstreras.
I maj ställde FlexQube ut några exempelvagnar tillsammans med Still och deras Tugger Train på Logistik & Transportmässan i Göteborg.
- Vi fick ett väldigt stort intresse på mässan för vårt koncept, säger Anders Fogelberg. Via YouTube hittade exempelvis Siemens Energy i Kansas, som tillverkar vindkraftverk, oss och den första leveransen dit sker nu i september. Dessutom fick vi ungefär samtidigt en order på vagnar från ASMO i North Carolina som ska gå i just ett Still Tugger Train (furneringståg). Vi har faktisk inte märkt av att det varit några semestertider och det dåliga vädret har passat oss perfekt, säger Anders Fogelberg med ett leende på läpparna.
- Eftersom vi är ett så pass nystartat bolag så arbetar vi mycket aktivt med att nå ut via vår hemsida, YouTube, facebook och LinkedIn fortsätter Anders Fogelberg som också ansvarar för bolagets marknadsföring.
- Vi märker ett tydligt mönster hos de kunder som visar störst intresse för vårt koncept. Det är kunder som vill ta nästa steg i utvecklingen inom Lean Production. Säkerhet och ergonomi blir då extra viktigt och en förutsättning för att kunna minimera antalet gaffeltruckar i produktionsmiljöer, säger Per Augustsson.
- Fler och fler företag vi träffar har till och med satt upp som vision att få gaffeltrucksfri produktion inom en snar framtid, säger Anders Fogelberg.
- De företag som har kommit allra längst strävar efter att låta lastbäraren (ofta en vagn) både vara en kit-vagn för ingående material, vara själva monteringsfixturen och dessutom vara transportvagnen ut till huvudlinen. Detta sparar mycket pengar i både total kostnad för produktionsutrustning men också i form av lokalyta.
På vilket sätt bidrar era produkter till kostnadsbesparingar för kunderna?
- En kitvagn som vi byggt åt en av världens största fordonstillverkare är avsedd för stora plåtar som väger flera hundra kilo och vagnen är skräddarsydd för både det ingående materialet och det utgående materialet efter att det är färdigsvetsat, säger Anders Fogelberg. Detta är ett väldigt bra exempel för de problem FlexQube faktiskt löser. I det aktuella fallet så ville kunden gå i från att transportera det tunga materialet i pallar med gaffeltruck som montörerna sedan fick lyfta från golvet vid sina arbetsstationer till att istället transportera materialet i dedikerade vagnar som var ergonomiskt anpassade, hanterade materialet i rätt sekvens och orientering samt ökade säkerheten i traverslyften.
Därefter tog FlexQube fram ett förslag på vagn som uppfyllde kundens önskemål. Efter att vagnen används i produktionen ett tag så kom montörerna med förbättringsförslag som var enkla att genomföra genom att anpassa den befintliga vagnen. Hade vagnen varit svetsad så hade en ombyggnation krävt mycket större insats, säger Per Augustsson. I det aktuella fallet så visste även kunden att de ingående detaljerna skulle förändras inom 6 månader och genom att använda sig av vårt koncept så kan vagnen återanvändas och anpassas till den nya designen på de detaljer som den ska hantera, fortsätter Per Augustsson.
Vad är er vision?
- Vår vision är ju givetvis att bli ledande leverantören om modern produktionslogistikutrustning. Vårt drömscenario är att kunderna till fullo tar till oss vårt koncept. Genom att göra det är vi övertygade om att fördelarna kommer blir riktigt stora för kunderna avslutar Per Augustsson.