23948sdkhjf

Heka - krislösare som gillar omöjliga jobb

Snabbhet, hög flexibilitet och 24-timmars service är affärsidén hos Heka Mekaniska Verkstad i Hisings Backa.
- Det en nisch där det finns få aktörer eftersom få orkar med den stress och press det innebär. Men vi tycker att vi har ett vansinnigt kul och spännande jobb, förklarar Thommy Ottosson, vd.

Styrkan är kunnig personal med fria arbetstider, ett enda maskinfabrikat och kvalificerad mätning i systerföretaget Mylab.

- Vi jobbar med prototyper, utvecklingsdetaljer främst åt fordonsindustrin mestadels motor och transmission. Det är ett område där framförhållningen blir allt kortare. Oftast vet vi numera inte mer än en till tre veckor framåt vad vi ska göra, säger Magnus Carlström, produktionschef.

- Det är inte riktigt som vi vill ha det, men eftersom vi tidigt bestämde oss för att hålla en extremt hög servicegrad så klarar vi det. Samtidigt binder vi med 24-timmars service ris åt egen rygg eftersom kunder då väntar in i det längsta med att ringa oss.

- Ju närmare man kommer klockan fem i tolv och deadline, desto färre krislösare finns det att ringa.

Inte normala skift

För att expresservicen ska fungera kan operatörerna inte arbeta i normala skift.

- Personalen i verkstaden är 14 man och av dem har tio helt fria tider. Vi var först väldigt tveksamma till ett sådant system men införde det ändå på prov från augusti 2000 fram till årsskiftet. Det fungerade så bra att det sedan blev permanent.

- En del killar stämplar in klockan fem på morgonen. De kan då stoppa in en bit i både sin egen maskin och även i andras. Andra kommer kanske klockan två på eftermiddagen och jobbar till sent på kvällen. Några kör stadigt normala arbetstider 8-16 och en del kommer några timmar då och några då. Vissa jobbar bara natt.

- Man kan förklara systemet som att vi varje dag har ett konstant antal övertidstimmar utan att någon behöver jobba över. Ett par killar gör det, men det är då mer självvalt.

- Med det här sättet utnyttjar vi maskinerna mera och personalen kan bättre anpassa jobbet till livssituationen. Givetvis handlar det om frihet under ansvar.

Byter maskin

En viktig del i Hekas produktionsupplägg, där operatörerna snabbt ska kunna byta maskin och hjälpa varandra, är att det i verkstaden inte finns maskiner av en mängd olika fabrikat och med skiftande styrsystem.

-Vi tog ett beslut runt år 2000 när vi bytte ut några maskiner att framtiden för oss är ett enda fabrikat från en leverantör som vi har ett stenhårt samarbete med. Vi valde Mazak och har nu 14 av deras maskiner, berättar Thommy Ottosson.

- Anledningen att vi valde dem var att Hekas förre ägare hade köpt en första Mazakmaskin 1982. Enligt reklamen skulle den vara så lättskött att vem som helst kunde programmera den. Han bestämde sig för att prova påståendet, köpte en och lyckades faktiskt själv köra maskinen.

- Därmed inte sagt att Mazak är bättre än alla andra. Det finns många likvärdiga fabrikat. Ekonomi och prestanda skiljer marginellt. Men vi har en väldigt god relation med leverantören Ravema. Det betyder oerhört mycket för oss. Med många maskiner från samma leverantör blir man prioriterad och får man snabbt service jämfört med den som bara har någon enstaka maskin.

- Vi köper alltid maskinerna på plats. Ravema har personal som lyfter in dem, ställer dem på plats och kör igång dem. De är ju proffs på detta.

God relation

God relation med alla övriga leverantörer, anser man vara en nödvändighet.

- Vi måste ha en fysisk person som vi kan nå direkt när det kniper – en som vet vad som krävs när det brinner i knutarna. Vårt sätt att jobba kräver detta. Så vi har ett antal leverantörer som vi kan ringa i stort sett mitt i natten – ofta är det ägaren själv i ett mindre företag. – och de löser problemen snabbt.

I snitt köper Heka en maskin om året. Man reparerar inte utan köper hela tiden nytt.

- Vi har inte råd att ha gamla maskiner. Hellre byta i framkant, innan de blir slitna. Två timmars stillestånd finns inte med i våra kalkyler. Inköpen styrs av givetvis kunderna men också mycket av personalen – vad de klarar av att sköta. För närvarande är vi fullutrustade, anser vi, men kundkraven förändras hela tiden.

I dagsläger har vi sex 5-axliga. Vår nya line för komplexa bitar fungerar bra från en bit och uppåt, men med få bitar tar det för mycket av linens kapacitet. Därför ska vi investera i en 5-axlig maskin med ett eller två bord för att köra enstycksdetaljer.

Heka marknadsför sig på flexibilitet, specialkunskaper och kvalitet.

- Kvalitet är inget unikt argument. Alla verkstäder här i landet måste leverera hög kvalitet om de ska överleva. Vi är inte intresserade av kunder som bara jagar priser. Vi vill ha de seriösa kunderna, de som inser vilket arbete, kunskap och engagemang som ligger bakom vår produktion samt uppskattar ett nära samarbete och att kvalitet kostar.

För bra

I ett fall fick man bakläxa: toleransen på de levererade bitarna var för fin.

- Vi producerade dem med 6 µ tolerans. Kunden ville ha lite sämre precision. Ett rätt roligt särfall.

Hekas inriktning innebär små serier.

- Normalt betyder det 1-30 bitar, men vi har breddat oss lite med en line som har 18 palletter med två maskiner uppkopplade. I den kan vi köra från 10 detaljer och uppåt. Det är ett intressant segment där vi också är ganska ensamma, säger Magnus Carlström.

Det går inte att vara prototypleverantör och serieleverantör på en gång, menar han.

- Det är helt olika världar att jobba i. Så vi ligger nu i någon slags gråzon mellan prototyp och förproduktion, något som bör vara intressant för all industri, eftersom det kostar så mycket att dra igång en produktion med alla dess noggranna och komplexa detaljer.

Personalen är viktigaste resursen, förklarar Thommy Ottosson och Magnus Carlström. Alla operatörer är i princip självgående och kan köra "från ax till limpa" med programmering, uppspänning etc. Att få tag i ny kunnig personal är omvittnat svårt i verkstadsbranschen. Särskilt när det gäller personal till Mylab, där duktiga, flexibla och erfarna mättekniker är än svårare att finna.

- Utvecklingen går snabbt i mätbranschen. Det handlar om miljonkostnader för att skaffa skanningsutrustning och program för att göra 3D-modeller. Konkurrensen utifrån när det gäller mätning är hård. Dyra investeringskostnader i mjukvaror och uppdateringsavtal som ingen vill vara med och betala. ”Mätning ska ju bara ingå” och får inte kosta något extra. Vi har inte sett något behov av att investera ytterligare i Mylabs mätutustning som idag är riktigt avancerad, förklarar Thommy Ottosson.

Mäter direkt

En verklig styrka hos Heka är just tillgången till avancerad mätning som kan utföras direkt efter det att en bit är producerad. Med detaljen följer med ett mätprotokoll.

Hekas kunder är bl a Volvo, GKN, Scania, SKF, Alfdex och BorgWarner.

- I princip alla som finns i fordonsindustrin – även speedway genom ett företag som trimmar motorer åt världseliten i speedway, berättar Thommy Ottosson.

- Hans framgång beror på att han tog fram en master till ett cylinderhuvud som var extremt bra. Vi har lyckats noga kopiera det huvudet åt honom, vilket andra verkstäder misslyckats med.

Heka jobbar också med en litet företag som trimmar och utvecklar egna bilmotorer för bl a rallycross.

- Indirekt har vi på så sätt levererat till både standard- och tävlingsbilar som Bugatti, Porsche, Lamborghini, Königsegg, Audi, Fiat, Volvo och Jaguar. Land Rover kör vi detaljer till just nu. Vi jobbar också mot ett engelskt företag som idag är leverantör till Mercedes-MacLaren formel1-stall, säger Magnus Carlström.

-De är duktiga på att gjuta och vi har haft en relation med dem i 15-20 år. När de var här på besök och såg att vi gjorde 250 cylinderhuvuden till Volvos nästa generation av motorer, insåg de att Heka hade blivit ett riktigt vasst företag. Så nu köper vi inte bara gjutgods från dem utan levererar även bearbetade detaljer till dem.

Lagom stort

Heka ska inte växa framöver. Den storlek på företaget man har idag är precis lagom för verksamheten, anser både Thommy Ottosson och Magnus Carlström.

- Annars skulle vi inte kunna vara så flexibla som vi är.

Däremot kan det dyka upp någon ny intressant nisch.

Ett exempel på detta är när Heka fick uppdraget att lösa problem med ett stort kupoltak i konstglas till centralstationen i Malmö. Till det mosaikliknande glastaket behövdes det 350 metallinfattningar som alla var olika.

- Det var ett byggföretag som behövde hjälp. Först var det lite misstänksamhet från båda håll: vi kunde inte byggbranschen och de visste inte mycket om verkstadsbranschen.

- Byggföretaget krävde hög noggrannhet. För dem handlade om en halv millimeter hit och dit, medan vi är vana vid hundradelar. Med våra maskiner blev det därför betydligt högre precision än de tänkt sig.

- Svårigheten för oss låg inte i att tillverka bitarna, utan att göra produktionen så billig som möjligt och att få monteringen på plats att fungera smidigt. Vi löste detta genom att packa alla bitar på ett speciellt sätt så att de kunde sättas ihop i exakt rätt följd.

- Slutresultatet blev oerhört bra och vi har fått nya förfrågningar på liknande jobb. Problemet är bara att innan dessa stora byggprojekt kommer till skott kan det ta ett år, och då kan förutsättningarna ha ändrats rejält. Vi är ju vana vid att räkna på projekttider om 1-3 veckor, säger Magnus Carlström.

Fakta Företaget

Heka Mekaniska Verkstad AB i Hisings Backa har specialiserat sig på högkvalitativa legoarbeten med korta ledtider av småserier och svarvade och frästa prototyper för fordons- och övrig industri.

Systerföretaget Mylab är specialiserat på att mäta prototyper och utfallsprover, samt fulltaktsmätning av produkter. Många års erfarenhet från alla branscher däribland flygindustri, elektronik, medicin, tung och lätt fordonsindustri, även konstruktion och tillverkning av kundanpassade mät- och kontrollfixturer. Man gör optisk mätning, digitalisering av ytor, utfallsprov, dimension form & läge, produktrevision, karosserimätning, 3D, nufo/cad, fulltaktsprov, Dmis in-out.

Fakta Historia

Heka startades av Heimer Johansson 1959 som en källarverkstad intill SKF i Göteborg. Verksamheten var från första början inriktad på prototyptillverkning åt tillverkningsindustrin. Allt fler uppdrag för fordonsindustrin följde och på 60-talet hade produktionen ökat såpass att det motiverade en flytt ut till ett industriområde på Hisingen. Kort därefter togs företaget över av sonen som under 70-talet även köpte Walléns Motorrenoveringar, som sedan drevs parallellt med Heka. 1988 flyttade Heka till nya lokaler sedan man utökat verksamheten med mätning, vilket då hade börjat krävas av fordonsindustrin. Mätningen lades i ett separat företag, Mylab AB, för att kunna sälja tjänsten externt. Samtidigt avyttrades Walléns Motorrenoveringar.

Nuvarande vd Thommy Ottosson kom in i bilden 1988 och blev vd 1996. Magnus Carlström kom till Heka två år senare och 2002 övertog de företaget helt.

Fakta Maskinpark

Fleroperationsmaskiner:

Mazak FH5800

Mazak Variax 630 5-axlig

Mazak Variax 630 5-axlig

Mazak VTC 800/30SR 5-axlig

Mazak VTC 300C

Mazak VTC 300C

Mazak VTC 200B

Mazak Nexus 510C

Svarvar / Integrexmaskiner;

Mazak IG 400Y III

Mazak IG 200Y

Mazak IG 200i

Mazak Nexus 250

Mazak QTSmart 100

Mazak QT8

Cadcam Mastercam

mätmaskiner:

Zeiss Prismo 16 VAST super ACC

Prismo 10 VAST

Prismo 7VASTHTG

Optisk mätning:

Smartscoop ZIP 400

Av Per Bergbom

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063