Ena pedalen räcker på ny Still-truck
Still utökar nu RX 70-familjen med RX 70-60/80 och RX 70-40/50. Den grundläggande idén med de nya förbränningsdrivna motviktstruckarna med lyftkapacitet 4 till 8 ton är optimal prestationsbaserad hantering.
Ergonomisk
De nya truckarna övertygar med sin ergonomiska och funktionella fordonsdesign. Speciellt modellen med lyftkapacitet på 6 till 8 ton; så mycket kraft i ett så litet utrymme har aldrig tidigare uppnåtts. Tack vare fordonets extremt smala bredd på endast 1,60 meter (RX 70-60) kan gångbredder på mindre än 5 meter realiseras - det är ett av de smidigaste fordonen i sin klass. Tillgängligt lagerutrymme kan utnyttjas optimalt. Men de nya fordonen ser inte bara bra ut, de har också mycket inuti att erbjuda. Såsom hytten hos RX 70-60/80 som är förskjuten i sidled till vänster. Detta garanterar en fri sikt genom masten och sidleds vid sidan. Lågt placerade tiltcylindrar, stora synfält i hela skyddstaket samt fordonets yttre konturer ger utmärkt sikt runt truckarna. Vid krävande arbeten som med t.ex. papper, drycker och träprodukter eller helt enkelt vid lastning och lossning av lastbilar är detta ett absolut krav för snabb och säker arbetsmiljö. Det ökar operatörens säkerhet och operativa beredskap och resulterar i en signifikant lägre risk för personskador och skador.
Individualitet
Trots all funktionalitet har Still inte glömt bort förarens arbetsmiljö. Stills genomgående arbetsplatskonceptet som återfinns hos alla motviktstruckar ger fortfarande utrymme för individualitet. Ett brett utbud av hyttinteriör, optimal placering och utformning av alla kontroller och en rymlig vibrations- och ljudisolerad förarhytt säkerställer ett bekvämt arbete. Inte nog med det - med accelerationsvärden på endast 0,31 m/s2 (RX 70-60/80) respektive 0,47 m/s2 (RX 70-40/50) har de nya RX 70 modellerna absoluta riktvärden för kroppsvibrationer och förhindrar eventuella negativa hälsoeffekter.
För Still är miljöansvar viktigt och de nya RX 70 modellerna klarar inte bara gränserna i utsläpplagstiftningen 97/68/EC steg 3b utan släpper ut betydligt mindre än vad gränserna anger. Hos RX 70-60/80 reducerar kombinationen av katalysator och partikelfilter utsläpp av NOx med ca. 50 procent jämfört med tidigare modeller. Utsläppen av partiklar har även reducerats med så mycket som 97 procent. Unikt i truckbranschen: som enda truck i sin klass når RX 70-40/50 dessa värden genom att bara använda en katalysator - användning av ett partikelfilter behövs inte för att komma under de fastställda gränserna tack vare en nyutvecklad 2,9-liters Deutz dieselmotor.
Sparsamma
Förutom låga utsläpp är de nya truckmodellerna också väldigt sparsamma. Bortsett från det välkända energisparprogrammet Blue-Q och den beprövade dieselelektriska driften har de nya RX 70 modellerna en annan unik fördel: den intelligenta motorstyrningen. Motorns varvtal reduceras med en fjärdedel men håller samma fart. Denna banbrytande teknik minskar bränsleförbrukningen och i kombination med tillvalet farthållare ger detta en avslappnad och miljövänlig körning på långa sträckor.
Tack vare användningen av underhållsfria och förseglade komponenter, t.ex. drivaggregat med skivbromsar som löper i oljebad, kräver truckarna endast underhåll efter 1000 drifttimmar eller 12 månader. Servicetillgänglighet och ett integrerat diagnossystem möjliggör visning av underhållsinstruktioner och felmeddelanden på displayen: felet kan så snabbt identifieras och ger hög tillgänglighet med låga underhållskostnader.
Hanteringskapacitet är mycket mer än bara prestanda. Kraft, precision, ergonomi, kompakthet och säkerhet - bara en optimal samverkan mellan dessa fem aspekter garanterar maximal produktivitet. Förening av människa och maskin realiseras perfekt med de nya truckarna RX 70-40/50 och RX 70-60/80.
Av Peter Bergqvist