Programvara bakom stor industri
Smederna Sverige har på ett par år gått från att arbeta som ett litet traditionellt byggnadssmidesföretag till att i dag vara en toppmodern tillverkningsindustri där det varje månad passerar över 270 ton stål. En investering i BIM-programvaran, Tekla Structures, visade sig vara lyckad. Investeringen gav företaget ordentliga styrmedel för maskinparken samt underlättade i montagen.
Implementeringen av programvaran har gjort att Smederna har möjlighet att både rationalisera och visualisera objektet innan själva tillverkningen. Dessa två funktioner minskar felen åt kunden avsevärt redan i ett mycket tidigt skede av arbetsprocessen. Något som i sin tur har lett till att Smederna har lyckats att minska felen på handlingarna mellan 70-80 procent innan montage. Tidigare kunde det gå så långt som ända tills ute på byggarbetsplatsen innan något fel upptäcktes. Att då tvingas skicka tillbaka redan färdigproducerade stålbalkar till verkstaden igen för att rätta till dessa var en oerhört tidskrävande och dyr process, både för kunden och Smederna.
Smederna har i dag ett särskilt team på elva personer som är specialiserade på Tekla Structures. Fem av dessa ansvarar för modelleringen, två arbetar med beredning och fyra är operatörer. Det mångsidiga BIM-verktyget har flera funktioner, speciellt framtagna för stålindustrin. Projekteringsprocessen blir både mer effektiv och mer flexibel. Modellerna innehåller all information Smederna behöver för att generera NC-filer, ritningar och rapporter som sedan uppdateras vid eventuella ändringar.
Smederna har nyligen genomfört ett stort projekt vid Odenplan i Stockholm där Q-Gruppen är beställare. All modellering och beredning har Smederna utfört i Tekla Structures och en konstruktion av denna dignitet hade i princip varit omöjlig att få till utan BIM-teknik.
Uppdraget bestod av att tillverka, leverera och montera en stor stål-låda samt hisstomme och trappa. Den svetsade balken är 5 meter bred i ändarna och smalnar av på mitten. Den är 180 meter hög på hösta stället och 37 meter lång och väger cirka 105 ton. Storleken på denna stomme gjorde att Smederna var tvugna att tillverka den i tre delar och trots detta var delarna så stora och tunga att man tvingades ta en omväg runt Mälaren då den slutligen skulle levereras. Essingeleden eller färjan från Slagsta klarade helt enkelt inte att ta emot dess enorma tyngd och bredd.