Indien Hannovermässans partnerland
Hannovermässan utser varje år officiellt ett partnerland och äger i år rum mellan den 13-17 april 2015.
Därmed får landet en framträdande roll vid mässan om industriteknik.
– Indien är är en av de största tillväxtekonomierna och har potential att generera enorma försäljningsvolymer för våra tyska och internationella utställare vid Hannovermässan, kommenterar Dr. Jochen Köckler, styrelseledamot för Deutsche Messe.
– Samtidigt får vi tillfälle att erbjuda ännu fler utställare från Indien tillgång till nya globala marknader. Som vi ser det kommer såväl alla utställare och besökare som mässans hemstad Hannover att gynnas stort genom valet av partnerland.
Utlovade stort lån
Till grund för valet fanns huvudsakligen tre skäl: Indiens snabbt växande ekonomi, många års goda relationer mellan tyska och indiska företag och den positiva upplevelsen från när Indien var partnerland för Hannovermässan 2006.
Med en genomsnittlig årlig tillväxttakt på hela 10 procent under de senaste 10 åren och med en aktuell tillväxt på cirka fem procent är Indien en av världens snabbast växande ekonomier. För att stimulera tillväxten öppnar landet nu upp för ytterligare utländska investeringar och har beslutat att modernisera infrastruktur, tillverkningsanläggningar och utrustning. Så sent som förra året utlovade den tyska regeringen lån på cirka en miljard euro till Indien – pengar som primärt ska användas inom området energieffektivitet, förnybar energi och hållbart bruk av naturresurser. Köckler säger att:
– Indiens deltagande som partnerland ligger helt rätt i tiden. Våra utställare från Tyskland och övriga världen kommer att möta besökare från Indien som söker efter modern teknik för att stärka sin inhemska ekonomi.
Tyskland främsta handelspartnern
Med handelsvolymer på 16,1 miljarder euro är Tyskland Indiens främsta handelspartner inom EU. Det tyska handelsöverskottet på cirka 3,4 miljarder euro (2012/13) avslöjar Indiens höga nivå på efterfrågan av framför allt kapitalvaror och i synnerhet maskiner, som utgör cirka 33 procent av den totala tyska exporten till Indien. Enligt en undersökning som genomförts av den tysk-indiska handelskammaren förväntar sig tyska företag en ökning av exporten till Indien på medellång sikt, tack vare den gynnsamma företagspolitiken från landets nyligen tillsatta regering.