Nu finns den twittrande fabriken
Ny teknik installeras för att automatiskt övervaka och styra Volvos karossfabrik. Systemet bygger på en kommunikationsteknik som närmast kan liknas vid Twitter, där små enkla textmeddelanden skickas från sändare över hela fabriken – och bearbetas i ett system som omvandlar och förädlar informationen.
– Med LISA introducerar vi en öppen arkitektur där elementära meddelanden kan utnyttjas för överföring av godtycklig information. Grunden är att alla utrustningar, system, operatörer och produkter som har möjlighet att kommunicera skickar enkla ”tweets” när de ändrar sitt tillstånd, säger Kristofer Bengtsson.
Ju fler som twittrar desto bättre
När en produkt till exempel byter plats, skickar en rfid-läsare ett tweet om den nya positionen eller om en maskin plötsligt får ett fel skickas ett tweet om att maskinen inte fungerar. Dessa händelser utgör grunden för all kunskap om inte bara produktionens historik utan även framtida beteende.
Alla tweets skickas till en meddelandebuss där vem som helst kan lyssna på händelseströmmen. Men för att kunna göra om alla händelser till intressant kunskap måste de bearbetas. Detta görs av LISA som transformerar och förfinar informationen. Det kan handla om att lägga till extra information om vilken produkt som befinner sig i vilken maskin, vilken produkttyp ett visst rfid-nummer representerar eller att samla alla händelser om till exempel en viss produkt för att skapa ett nytt meddelande.
– Ju fler som twittrar desto bättre, säger Kristofer Bengtson.
Den tekniska utvecklingen inom IT-världen, med avsevärt förbättrade möjligheter att hantera större datamängder ger oss förutsättningar att tolka information från produktionssystemen på helt nya sätt.
– LISA ger oss större frihet att ”vända och vrida” på data. Förenklingen av meddelandehanteringen ger möjligheter att utnyttja befintliga tekniker och verktyg för informationshantering, som visualisering och rapportering, säger Andreas Rosengren från Scania.
Testas nu på Volvo
Volvos nya karossfabrik i Torslanda utnyttjar nu LISA-arkitekturen för att möjliggöra mätning och beräkning av olika produktionsrelaterade nyckeltal.
– En stor fördel med LISA-arkitekturen är att den gör det möjligt att helt frikoppla styrsystemen som används på fabriksgolvet från affärssystemen och dess tjänster. Förändringar över tid, till exempel användning av olika styrsystem, påverkar därmed inte systemen som hanterar affärslogiken. Det ger flexibilitet avseende förändringar i det totala i fabrikssystemet och leder till stora besparingar vid ombyggnationer och förändringar, säger Håkan Pettersson från Volvo Car Group.
TEXT OCH FOTO MALIN ULFVARSON, CHALMERS