Sverige kan ta igen 3D-printtapp
– Sverige har halkat efter inom additiv tillverkning men det går att komma i kapp. Det är 3D-printinggurun Terry Wholers positiva budskap till Sveriges industri som han framförde på Elmia Subcontractor i Jönköping.
Tills nyligen hade DST Kontroll i Linköping använt olika produktionsmetoder, såsom CNC-fräsning, framför allt vid tillverkning av aluminiumkärna av sina produkter. Detta hade blivit problematiskt på tre nivåer: För det första att kostnaderna att producera allt mer komplexa och sofistikerade delar stiger exponentiellt med traditionella processer, såsom CNC-bearbetning. För det andra fanns det en kritisk beroende av underleverantörer av CNC-frästa delar som tenderade att prioritera hög volymkontrakt som ger DST Controls mindre order en långsammare vända. Tredje, vissa delar måste anpassas, vilket innebär att företaget producerar ännu lägre volymer med resulterande ökad kostnad för dessa delar.
3D-printat växer i BMW:n
För att lösa dessa problem har DST kontroll sett över olika alternativa tekniker för effektivare produktion.
– Det tillvägagångssätt som framkom var att kombinera traditionella produktionsmetoder med modern in-house produktion såsom just additiv tillverkning, säger Terry Wholers.
Han visade också den senaste BMW:n i genomskärning 10 detaljer är D3p-printade, bland annat motorhuven. Terry Wholers påpekade samtidigt att mycket händer med maskinerna för 3 D-printing. DMG Mori Seiki lanserade förra året Sauer Lasertec, en hybrid i form av en laser och svets transformerad till en fullvärdig femaxlig fräsmaskin. Den bygger upp en struktur 10-20 gånger snabbare än en pulverbäddsmaskin. Maskinen börjar att säljas i slutet av detta år.
En annan talare var professsor Olaf Diegel, 3D-printexperten vid Lunds universitet som nyligen flyttat från Nya Zeeland till Sverige med sin stora kunskap och även fick vara en symbol för den inhemska kunskap Sverige behöver. Arrangör för semiariet var nybildade intresseorganisationen Sveat, Svensk Additiv Tillverkning.