AP&T växer med fordonsindustrin i Kina
Sedan 2009 då AP&T öppnade sitt kontor i Shanghai har verksamheten utvecklats i rekordfart. Med ett tydligt fokus på utrustning för avancerad formning inom säkerhet och lättviktskomponenter till bilar har bolaget gått från fem till 23 medarbetare på fem år.
För AP&T har det varit en medveten strategi att vara en del av utvecklingen inom den kinesiska fordonsindustrin. Genom att lyssna och anpassa erbjudandet efter marknadens behov och önskemål har strategin burit frukt.
– Med oss i bagaget när vi kom till Kina hade vi framgångsrika installationer hos namnkunniga kunder i Europa, som till exempel Fiat, VW och Magna, men nu är det våra installationer till kunder som Baosteel, FAW, och Great Wall Motor som är viktigast för oss när vi pratar med nya kunder säger Joachim Ullberg, Director Sales and Marketing Asia på AP&T i Shanghai.
Utveckla service
Framgångsreceptet har varit att anställa och utbilda personal lokalt i Kina med förståelse för de lokala förutsättningarna och affärskulturen. Under de kommande åren ser AP&T en stor potential för sina automationslösningar där man har ett brett produktprogram och kunskap som kan öka kundernas lönsamhet. Men strategin framåt handlar också om att utveckla service- och eftermarknadstjänsterna för att se till att de levererade installationerna fortsätter att vara lönsamma över tid. Därför rekryteras och utbildas nya servicetekniker som ska ge den trygghet och säkerhet som kunderna behöver för att få ut det mesta ur sin installation.
– Man kan säga att vi går in i en andra, mognare fas, konstaterar Joachim Ullberg. Vi ska inte bara leverera och se till att kunderna får en riktigt bra lösning med hög tillgänglighet och lönsamhet. Vi ska också hjälpa kunderna att vara uthålligt lönsamma så att vi får nästa affär. Och nästa.