Haas Automation över 8 miljarder
Haas Automation i Kalifornien, rapporterar att företagets årliga intäkter för 2014 för första gången i företagets historia överstiger 1miljard amerikanska dollar, det vill säga 8,40 miljarder svenska kronor.
Försäljningssiffrorna för Haas CNC-maskiner var höga under hela 2014 och företaget slog ett antal rekord under det tredje och fjärde kvartalet. September var den andra bästa försäljningsmånaden någonsin för Haas, delvis tack vare en mycket framgångsrik IMTS-mässa. Under oktober slogs rekord för både produktion och försäljning av maskiner – fler än 1 400 maskiner byggdes och intäkterna översteg 100 miljoner USD. Intäkterna under det tredje kvartalet slog även ett företagsrekord, vilket sedan överträffades av rekordintäkter under det fjärde kvartalet.
Ökade 21 procent
Det totala antalet Haas-maskiner som såldes under 2014 översteg 13 000 enheter vilket var en ökning på mer än 9 procent jämfört med 2013. Företaget levererade även fler än 14 000 enheter över hela världen under året (en ökning på 21 procent jämfört med 2013) och 53 procent av dessa såldes på internationella marknader.
– Det var ett fantastiskt år, säger Haas verkställande direktör Bob Murray.
– Vårt bästa år någonsin. Vi har till stor del våra internationella kunder att tacka för detta. Vi kommer att fortsätta investera i våra växande internationella marknader och se till att alla Haas-kunder får de högklassiga produkter och den världsklasservice som de förtjänar.
170 Haas Outlets
Haas-produkterna byggs i företagets 93 000 kvadratmeter stora fabrik i södra Kalifornien. De distribueras över hela världen genom ett globalt nätverk av Haas Factory Outlets som erbjuder det bästa i branschen när det gäller försäljning, service och support. Just nu finns det fler än 170 Haas Factory Outlets världen runt i över 50 länder och fler planeras för framtiden.
– Vårt växande nätverk med Haas Factory Outlets gör att vi kan förse Haas-kunder i hela världen med lokal tillgång till Haas-produkter, försäljningshjälp, reservdelar och fabriksutbildad servicepersonal, fortsätter Bob Murray.
– Vårt åtagande att hjälpa våra kunder är en av drivkrafterna bakom Haas Automations globala framgång.