Vartannat företag digitalt
De små och medelstora företagen visar oroväckande låg grad av digitalisering när de ska exportera visar en ny rapport från Business Sweden.
– Svenska företags internationella expansion kräver en genomtänkt strategi för digitala kanaler, säger Mimmi Goude på Business Sweden och författare av rapporten.
Idag är det självklart för de flesta företag att ha en hemsida för att marknadsföra sina produkter och tjänster och många företag kompletterar sin försäljning i butik med e-handel. Så snart företaget vill sälja på andra marknader än sin hemmamarknad ställs krav på kunskap om lokala förutsättningar, regelverk och preferenser för att komma ut rätt. Inte sällan behöver hela affärsmodellen anpassas för nya digitala förutsättningar.
Sverige har som land en hög digital mognad, god infrastruktur och bra tillgång till kompentens inom digitalisering. Rapporten visar dock att svenska företag har relativt låg digital mognad och att endast vartannat litet eller medelstort företag har rätt digital kompetens. Orsaken uppges vara brist på personal med relevant kunskap, och svårighet att finansiera en digital strategi.
– Det är en ledningsfråga att säkerställa rätt digital kompetens i bolaget, och förstå att det är en investering som förr eller senare måste göras för de bolag som vill säkra långsiktig internationell framgång, säger Fredrik Fexe strategichef på Business Sweden.