Volvo Cars backar i Kina och Sverige
Biltillverkaren Volvo Cars sålde 45 752 bilar globalt i januari, en nedgång med 9,7 procent jämfört med samma månad 2019. I Sverige påverkades volymerna negativt av de nya fordonsskatteregler som infördes vid årsskiftet och totalt minskade försäljningen här med 31 procent. Det uppger bolaget i ett pressmeddelande.
Även i Kina sjönk försäljningen, med 16 procent. Bilförsäljningen i Kina har överlag visat vikande siffror de senaste åren på grund av fallande tillväxt och osäkerheter kring internationella handelsrelationer. Volvo Cars uppger att man trots tappet räknar med en försäljningstillväxt för helåret 2020.
Volvo Cars suvmodeller stod för 68 procent av januariförsäljningen med XC60 i toppen följd av XC40 och XC90. Laddhybrider utgjorde 13,5 procent av bolagets totala försäljning under januari och målet är andelen av försäljningen ska öka till 20 procent under 2020.