Eldrivna lastbilar från Scania rullar i Oslo
Två batterieldrivna lastbilar från Scania börjar köra i Oslo, i samband med ett pilotprojekt med den norska livsmedelsgrossisten ASKO.
De två lastbilarna i ASKO:s verksamhet har en batterikapacitet på 165 kWh, vilket ger en räckvidd på 120 km. De laddas genom en 130 kW laddkabel.
– På sikt blir elektrifiering avgörande för att uppnå ett hållbart transportsystem. även för tunga fordon. På den resan är det viktigare än någonsin att satsa på kundnära utveckling för att i grunden förstå hur elektrifieringen påverkar kundernas hela verksamhet. Det handlar alltså inte enbart om att skapa en fungerande teknisk lösning och att den elektricitet som används härrör från förnybar energi. Därför är vi glada att vi nu kan genomföra ytterligare ett betydande projekt tillsammans med ASKO, säger Karin Rådström, Scanias försäljnings – och marknadschef.
Det aktuella projektet har fått ekonomiskt stöd från det statliga företaget Enova, som ägs av det norska klimat och miljödepartementet.
– Scania har aktivt deltagit i utvecklingen av batterier och battericeller, både genom egen forskning, samverkande parter och tillsammans med kunder. Inom detta område förväntar vi oss att det sker betydande framsteg under de kommande åren. Dessa kommer att bana väg för tillämpning i olika transportuppgifter samtidigt som vi tar hänsyn till kundernas totalkostnader, säger Karin Rådström.
Fakta om lastbilarna:
Bruttovikt: 27 ton
Konfiguration: 6x2*4
Drivlina: 290 kW elmaskin/245 kW kontinuerlig uteffekt, 2-stegs växling, 2200 Nm maximal vridmoment
Energilagring: 165 kWh litiumjonbatterier
Laddning: Max laddeffekt 150 kW (CCS)
Räckvidd: 120 km
Elektriskt kraftuttag: 15 kW