Underhåller på nya sätt
Inne i verkstaden på Mercatus i Vimmerby pågår något nytt. Här håller en transportör på att renoveras. Men det är inte själva renoveringen som är det nya utan hur företaget växer med de utmaningar coronaviruset ger.
– Kunden har valt att skicka transportören till oss så att vi kan utföra arbetet i vår egen verkstad. De önskade denna lösning på grund av de besöksrestriktioner som fanns på företaget, säger Marcus Arvidsson, Service och support.
Mercatus har varit med sedan sjuttiotalet. Det började med en affärsidé om att återvinna och rena processvätskor från den bearbetande industrin. Sedan har tjänsterna och produkterna bara blivit fler.
Idag erbjuder Mercatus skärvätskerening för metallbearbetande och tillverkande industri och processvätskerening med membranteknik, indunstare och jonbytare för både industri, värme- och vattenreningsverk.
Mercatus känner precis som alla andra företag av coronavirusets effekter. Vi har ringt upp Marcus för att ta reda på mer.
Ungefär hur många procent av era uppdrag har gått från att utföras på plats hos kund till att istället ske i er verkstad?
– Förfrågan på sådana arbeten har ökat men det är omöjligt att säga med hur mycket, säger Marcus.
Upplever ni att kunderna drar ner på sitt underhåll eller passar på att underhålla nu?
– Jag vill påstå, att några av de större anläggningarna passar på att göra mer underhåll nu än tidigare.
Finns det fler sätt ni anpassar er på i spåren av corona?
– Vi undviker riskområdena och förhåller oss till de regler som de företag satt upp som vi besöker. En del har haft besökstopp. Men vi erbjuder som sagt att de kan skicka hit sina maskiner istället.
– Våra servicetekniker jobbar på med serviceuppdrag i kombination med internutbildning. Vi har fortsatt lite luft i vår planering så önskar ni vår hjälp med förebyggande underhåll, service eller akutjobb så är ni välkomna att höra av er till oss, avslutar Marcus Arvidsson.